Сынаптай жылжыған уақыт жүйрік жылдар мен арынды айлар бедерінде жалын сипатуға бірде көнсе, бірде көнбей өту үстінде. Қазақстан Жазушылар одағының ХІІІ Құрылтайы өткені күні кеше ғана сияқты еді. Содан бері де бес жылдай уақыт тарих толқындарының тасасына жасырынып үлгеріпті. Зырлаған заман биігінен көз салып қарағанда, қас-қағым ғана сәттей көрінетін осынау бес жылдың тәуелсіз Қазақстан үшін көтерген жүгінің аз болмағаны да белгілі. Бес жыл ішінде Қазақстан Жазушылар одағы деп аталатын қасиетті қара- шаңырақтың астында да қоғамдық үдерістер мен уақыт сұраныстарына сай алуан-алуан шаралар мен іргелі істер кезең-кезеңімен атқарылып жатты. Қазақстан Жазушылар одағының ХІІІ Құрылтайы өткен 2007 жыл мен бүгінге дейінгі аралықтағы елеулі әдеби уақиғалар мен қаламгерлер өміріндегі айтулы сәттер өрнектелген дәстүрлі «Әдеби өмір шежіресі» атты жинақ жақын күндері жарық көріп, оқырмандар қолына тигелі отыр.
Біз бүгіннен бастап «Екі Құрылтай аралығында» деген айдар аясында осы кітаптан ықшамдалған үзінділерді оқырмандар назарына ұсынып отырмақпыз.
2008 жылы 28 қарашада өткен «Жаңа кезеңдегі ұлт әдебиетін дамытудың өзекті мәселелері» атты жазушылардың кезекті Пленумында оқылған негізгі баяндама мен жарыссөздерден үзінділер.
Нұрлан ОРАЗАЛИН,
Қазақстан Жазушылар одағы басқармасының төрағасы:
Тәуелсіздіктің он жеті жылы біз үшін салмағы батпан ұлттық жауапкершілік пен сергелдеңі мол сезімнің, жалпыхалықтық мүдде мен тегеуріні берік төзімнің алмағайып сынға түскен аласапыранды тарихи кезеңі болды.
Осынау тарихи кезеңнің тағылымын қалыптастырып, танымын бекітуде рухани айдынымызда, сол санатта ұлт әдебиетінде бірқыдыру шаруаның атқарылып отырғанын ешкім жоққа шығара алмайды. «Жоқтан ештеңе бар болмайды, бар нәрсе ешқашан жоғалмайды» деген ежелден белгілі әлем ойшылдарына ортақ философиялық тұжырымға ден қояр болсақ, әлемдік өріске әлдеқашан желкенін жайып, ондаған ғасыр беделінде буыны бекіп, қабырғасы қатайған қазақ көркемсөз өнерінің тарих авансценасындағы өз орнынан ығыса қоймағанын аңғару қиын емес.
Қазіргі кезеңде жаһандық тұтастану жеделдей түсті. Жерүсті өркениетінің жалпы дамуын аңғартар бұл процестен тыс қалу мүмкін емес. Алпауыт мұраттардың қанаты кеңейіп, айласы қалыңдай түсуде. Ақпараттар ағынының екпіні төтенше қатты. Ұлттың болмысын танытар нышандарды сақтаудың өзі қай халық үшін де қиын сынға айналып отыр. Сан ғасырлық тарихымызда ұлт көзінің қарашығындай қорғалып, ұрпақтан-ұрпаққа аманатталып келе жатқан «мың өліп, мың тірілген» қазақ жұртының да тарихи жады, ойлау машығы, тілі мен ділі үшін күрес жалпыхалықтық сипат алар кезең келді. Ұлтты, ұлттың пішіні мен мазмұнын сақтаудың басты критерийлерінен саналар бұл ұғымдарды қорғау, оны алғы күндерге жеткізу, қағынан жеріген құландай ана тілі мен ата дінінен іргесін аулақтатып жүрген қайсыбір ұл-қыздарымызды өз тілінде сөйлету, өз дініне бет бұрғызу сіз бен біздің – ұлт зиялыларының, барша қаламгерлер қауымының қасиетті борышына айналып отырғаны ақиқат.
Қазіргі Жаңа Қазақстан жағдайындағы шығармашыл зиялы қауымның рөлі қандай болуы тиіс? Ұлт әдебиетінің өркен жаяр үлгісі мен үрдісі қай бағытты бетке алуы керек? Меніңше, бұл сауалдар бізді ғана емес елдің әрбір көзі ашық, көкірегі ояу азаматын мазалайтыны күмәнсіз... Азаттықтың алғашқы жылдарындағы әлеуметтік теңсіздіктер мен экономикадағы бей-берекет тоқырау тұсында буырқанған толқын үстіндегі қалтылдақ қайық мінген жолаушыдай болған қалың жұртшылықпен бірге жазушы қауымы да біраз есеңгіреп қалғаны мәлім. Шығарма – Баспа – Кітап саудасы арасындағы байырғы қалыптасқан желінің үзілгенін, тіршілік тауқыметін көтере алмай, көп қаламгерлеріміздің күнкөріс қамында кетіп, қаламын қаңтарғанын, әдебиет ауылында тек жанкештілер ғана қалғанын қалай жасыруға болады? Осы тұста «Әдебиет өлді...» деп айқайға сүрен қосқандар да аз болған жоқ... Әдебиеттің бары мен жоғын түгендеп, ары мен нарына таразы болар жалғыз ұйым – Республика Жазушылар одағының да орынсыз дау мен толассыз доданың берекесіз қыспағында қалғаны күні кеше ғана емес пе еді?! Иә, жұрт еңсесі түзелді. Тәуекел айтып, нарық экономикасына бет қойған Қазақ Елінің рухани кеңістігінде де олжалы өзгерістер өмірге келді... Әлгінде ғана біз айтып өткен «Мәдени мұра» бағдарламасының өмірге келуі, Елбасының әдебиет пен өнер тағдырына алаңдап, дүркін-дүркін сұхбат беріп, қаламгерлермен арнайы әңгімелесуі, сөз жоқ, соның айғағы...
Суреткерлік – Алланың сыйы. Сол қасиетті өзгеден бұрын әуелі өзіміз қадірлеуіміз керек! «Өзіңді жаттай сыйла, жат жанынан түңілсін», демей ме дана халқымыз?! Өзіңді сыйлата білу, өз кәсібіңді өзгеден бұрын өзіңнің сыйлауың – үлкен мәдениет пен парасаттың белгісі. Мына бірде сынапша сырғып, бұлақша жылжып аққан, енді бірде асау ақ толқыны аспанға шапшып, теңіздей теңселер уақыт өзінің жаңа міндеттерін әркез алдымызға тосары хақ. Сол міндет пен парыздың қаламгер үшін ең үлкені ұлы Абайша айтсақ: «Іші алтын, сырты күміс сөз жақсысын, қазақтың келістірер қай баласы?..» деген ұлы сауалға жауап іздеу екені даусыз.
2007 жылғы өткен ХІІІ Құрылтайдан соңғы ауқымды жобалардың бірі – жас қаламгерлердің Баянауылда өткен республикалық бірінші форумы. Бұл жобаға Президент әкімшілігі, Мәдениет және ақпарат министрлігі, еліміздің «Тұран Әлем» секілді банктерінен бастап, Павлодар әкімшілігі, жеке кәсіпкерлер, қоғамдық қорлар атсалысты. Соның нәтижесінде бірнеше жас арнайы сыйлықтарға, гранттарға ие болды. Үш жас қаламгер Жазушылар одағының мүшелігіне қабылданды. 30-ға тарта балауса таланттың тырнақалды туындылары мемлекеттік тапсырыспен жеке-жеке кітап болып жарық көре бастады. Осындай қомақты жобаны ұланғайыр еліміздің тағы бір аймағында алдағы жылы өткізуді ойластырып отырмыз.
Жанрлық секцияларда жаңа кітаптарды талқылау, қаламгерлердің есебін тыңдау, түрлі пікір алмасулар, баспасөз конференциялары жүйелі түрде өтіп келеді. Әйелдер мерекесіне арналған «Қыз-көктем» кеші, репрессия құрбандары мен Алаш ардақтыларының рухына арналған Ас өзінің мазмұндылығымен, сонылығымен ел есінде қалды.
Астананың 10 жылдық мерейтойына орай өткізілген «Дөңгелек үстел» басындағы келелі әңгіме әдебиетке, көркем аудармаға қатысты талай құнды пікірлер мен орамды ойлардың тарқатылуына ықпал етті. Бұл басқосуға алыс-жақын шетелдерден белгілі әдебиетшілер, көрнекті қаламгерлер қатысқанын сіздер жақсы білесіздер.
Өткен жылғы үздік драмалық шығармаларға мемлекеттік гранттың берілуі осы жанрда қалам тербеп жүрген әріптестеріміз үшін шын мәніндегі ынталандыру шарасы болды. Грант – көркем шығарма тудырудың ең тиімді жолы екеніне көз жеткіздік. Мемлекет тарапынан әдебиеттің басқа жанрларына да тап осындай жанды қолдау көрсетіліп жатса, нұр үстіне нұр болар еді.
Кейінгі кездері түрлі әдеби конкурстар, байқаулар, жыр мүшәйралары көптеп өтуде. Әсіресе, еліміздегі аса ірі өндіріс ошағы «Қазақмыс» корпорациясымен бірігіп өткізілген бірнеше әдеби жоба қаламгерлер көңіліне қуаныш ұялатты. Алпауыт кәсіпорынның ұлт әдебиетіне мойын бұруы өз нәтижесін бере бастады. Қарсақбай мыс зауытының 80 жылдығына орай өткен конкурс драма, проза, поэзия жанры бойынша байқау жеңімпаздарын анықтады. Әдеби бәйге жоғарғы деңгейде өтті. Бәйгеде жеңімпаз аталған шығармалар аталмыш корпорация күшімен жеке жинақ болып жарияланды. Екіжақты келісім арқасында осы корпорация бірнеше жылдан бері үздік шығармаларға беріліп келе жатқан Халықаралық «Алаш» әдеби сыйлығына демеуші болып отыр. Осы игі шара үшін кәсіпорын басшылығына, іс басында отырған ұлтжанды азаматтарға баршаларыңыздың аттарыңыздан алғыс білдіруге рұқсат етіңіздер! Осы аты аталған кәсіпорынның қолдауымен алдағы жылы Қазақ балалар әдебиеті антологиясының екі томдығын (проза, поэзия) шығару жобаланып отыр. Балалар әдебиетінің озық туындыларын анықтаған дәстүрлі «Дарабоз» конкурсын да осындай санаттағы игі шара екенін атап айтуға тиіспіз.
Құрылтайдан бергі уақытта Жазушылар одағы басқармасының секретариаты өз жұмысын ізденіспен, ыждаһатпен атқарып келеді. Осы уақыт аралығында Астана филиалының өзі 40-қа тарта шара өткізіпті. Соның ішінде Алаш арыстарына берілген Ас, «Бейжің» жұлдыздары» жыр кеші, «Шәкәрім оқулары», «Ел тірегі – Астана» әдеби кеші, «Әлем әдебиеті» журналының алғашқы санын талқылау сияқты мағыналы, мазмұнды шаралар жүзеге асты.
Мәдени-әдеби өміріміздегі жаңалық атаулыны, өмірімізге енген өзгерістерді қоғам дамуындағы жаңғырулардан бөле-жара қарауға болмайды.
Әдебиет – қоғам өмірінің айнасы. Әр дәуірдің өз ойы, өз сөзі, өз қуанышы, өз мұңы әдеби шығармалардан көрініс тауып жатуы – өмір талабы, уақыт үрдісі.
Жаңа қоғам, жаңа кезең көркем әдебиетімізден уақыт алға тартар міндеттер үдесінен шығуды жүктейді. Әсіресе, жаңа Қазақстан жағдайында әдебиетке қойылар талап уақыттың көш-керуенімен бірге салмақтанып, дараланып, саралана түсуде. Көркемдіктің көрігінен шыққан уақыттың бел баласындай ойлы туындыны оқитын қазақ оқырманы азайды десек қателесеміз. Оқырман азайған жоқ. Кітаптың таралымы азайды. Кітап саудасының қара көрігін үрлейтін кітап дүкендері мен кітапханалар азайды. Биліктің жомарт көңілі бәсеңсіп, тығырықтан шығар жол іздеушілердің пейілі азайды. Айтып-айтпай не керек, осының қай-қайсысы да ықылас түзу болса, арнасын, ағысын табар, шешілу мүмкіндігі бар мәселелер... Өкінішке орай, ықыластың ақ желкенін жая алмай келе жатқан жоқпыз ба?! Жанға бататыны сол. Бүгінгі кезеңнің бүтін сөзін айтар туындыны өмірмен өзектестіре өрнектер кез келгенін іштей өзіміз де мойындаймыз. Міне... Бүгін де сол қолына қалам ұстаған қауымды қобалжытар тақырып әңгімемізге арқау болып отыр... Жаңа дәуір бізге не берді? Ұлт арманы мен қуанышы болған тәуелсіздік тарту еткен ой мен сана бостандығын ел игілігіне қалай пайдаланып отырмыз? Дәуір адам баласына тән қуану, жек көру, шаттану, қайғыру тәрізді құбылыстарға қандай жаңарулар енгізді? Тас-талқан болған тағдырлар мен өзегін өзгерістердің өрті шалған, біреудің тасын өрге домалатып, енді біреудің басынан бағын ұшырған ұлы дәуірді көркемдіктің кемел елегінен толық өткізе алдық па?! Бұрынғыша жазу мүмкін емес, жаңаша жазу қиындық тудырар бүгінгідей жұмбағы мол, сырға сараң кезеңде қайтсек көркем әдебиеттің көсегесін көгерте аламыз? Осындай сан-сапалақ кәсіби сауалдардың жауабын іздеп, сарсаңға түскен суреткер ойы мен санасына қол ұшын берер құдіретті күш бар ма?
Айналып келгенде, бәрі өлшем дейтін кірпияз ұғымға тіреледі. Кез келген ұлт мәдениетінің негізгі өлшемі сол ұлттың көркем сөзі, кестелі ойы екені еске түседі... Ұлт өмірін өзі өмір сүріп отырған уақыт шындығынан іздеуіміз керек. Жаһандану жағдайындағы ел өмірінің көлеңкелі, күнгейлі ақиқатын толымды, толық суреттей отырып, тәуелсіздік дәуірінің кескінін, бейнесін жасау – бүгінгі суреткердің басты парызы. Суреткер міндеті – нәзіктің нәзігі... Қиынның қиыны... Қиын істен қиялап жүріп, жол табу, нәзік міндетті нәшіне келтіріп атқару – біздің пешенемізге жазылған мехнаты мол бақыт. Суреткер бақыты! Жаһандануға жем болмау, ұлттық дәстүрлерімізді жоғалтып алмау, сөйте тұра адамзатқа ортақ сауалдар үдесінен шығып отыру. Міне, көркемдік өлшемнің басты мұраты – осы!
Осы өлшеммен таразылар болсақ, бүгінгі отандық баспа «рыногында» шетелдік, ең алдымен, ресейлік әдебиеттің шектен тыс басымдық алып отырғаны бізді алаңдатады. Қазақстандық және шетелдік әдеби шығармалардың республикалық кітап саудасындағы өзара салыстырмалы түрдегі мөлшерінің ара қатынасы 11 мен 89 пайызды құрайды екен. Бұл билік институттарынан бастап, баршамыздың ойлануға тиіс мәселеміз. Бұл жағдай коммерциялық табыс тұрғысынан ғана қарап қазақстандық автор шығармаларына қолдау көрсетудің нақты тетіктерінің жоқтығынан туындап отыр. Құзырлы құрылымдардың әдебиетке жұмсалатын қаражаттың қайтарымы болатынына күмәнмен қарауы кітап нарығы механизмінің дұрыс жұмыс істеуіне кедергісін келтірмей отырған жоқ.
Шығармашылық қауымның ел өміріндегі шешуші мәселелер бойынша қоғамдық пікірді қалыптастырудағы рөлі өз деңгейінде емес. Қаламгердің белсенділігі оның қоғамдағы орнын анықтар фактор екенін үнемі есте ұстай бермейміз...
Ұлттық әдебиет – халықтың сана-сезімінің, оның ана тілімен байланысының, тілді дамытуда атқаратын рөлінің айқын көрінісі. Әдебиеттің тағдыры тіл тағдырына тікелей тәуелді екенін сөзіміздің басында айттық.
Ұлт әдебиетінің жемісті түрде дамуы үшін, ең әуелі, қолайлы тілдік ортаны қалыптастыру қажет.
Отандық әдебиеттің өз деңгейінде дамуы өзге де құндылықтармен, мемлекеттік, қоғамдық және дүниежүзілік рухани жетістіктермен тығыз байланыста болатыны кәміл. Тіл дамыту тандемі тұрғысынан қарағанда тілдік орта – халықтың бүкіл шығармашылық тәжірибесін шоғырландыратын қасиетті фактор екені даусыз. Осының өзі, мемлекет пен қоғамның өз әдеби мұрасына және бұл саладағы мол мүмкіндіктеріне деген көзқарасын қайта қарауы, ұстанып отырған бағытын қайыра екшеуі аса қажетті пісіп жетілген мәселе екенін аңғартады.
Қалай болғанда да, жаңа кезеңдегі ұлт әдебиетін дамытудың түйткілі мол сәттері мен түйінді тұстары жетерлік.
Жаһанданудың жайы ұрып, жасыны ойнап жатқан кезеңде, сөз жоқ, төрткүл дүниенің иесі – жұмыр бас пендені алаңдатар сұрақ-сауал мол. Жауап іздеу – бәрімізге парыз. Ең бастысы, бұл кезең кез келген халықтан, ең әуелі, ұлт тұтастығы мен ұлттық мұрат бүтіндігі үшін бір анадан туғандай ұйысуды талап етеді.
Сөз соңында айтарымыз: Қоғам өміріндегі өзгерістер, жаңа дәуірдің қуанышы мен қайғысы, суреткер қауымынан қай кезде де тереңдікті, кеңдікті, ғаламдық ойлау биігіне көтерілер шеберлікті, оқырман жүрегін баурап, жаулап алар қағылездікті күтеді.
Иә. Тылсымы көп, тұңғиығы терең, асау мінезді, мына уақыт жарықтық бізден сондай жаратылысы жаңа, жанды сөз тосуда. Көштің керуені қыр асқан сайын халқының ақыл-ойы, абыройы саналар қаламгер қауымның атқарар міндеті ауырлап, алар асуымыз биіктей түсері күмәнсіз.
Сондықтан сол міндеттің үдесінен шығып, биік асулардан сүрінбей өтуге жазсын дейік...
Әкім ТАРАЗИ:
– Менің үйіме Мәскеуде шығатын «Литературная Россия» деген Ресей жазушыларының газеті келіп тұрады. Содан біліп жүргенім, орыс жазушыларының өздері жік-жікке бөлініп, тіпті адам ұялатындай айтыс-тартыс, ұрыс-керісті бастарынан кешіріп келеді екен. Ең соңғы нөмірінен оқығаным Ресей жазушыларының төрт қабатты үйі бар еді, енді соны тартып алып жатқан көрінеді. Құдайға тәубә деп айтайық, олармен салыстырғанда біздің төрт құбыламыз түгел. Біраз айтыс-тартыстар болды, бірақ соның бәрі білместіктен болған шығар деп ойлаймын. Мен Қырғызстанда, Өзбекстанда болып қайттым. Олардың жазушылары да екіге, үшке бөлініп кеткен. Ал енді, біз қарға тамырлы қазақпыз ғой, бір-бірімізге нағашы, жиен, аға-іні деген сияқты. Сол бір туыстығымыздың арқасында Жазушылар одағын ыдыратпай, сол күйінде сақтап қалдық.
Жалпы айтар болсақ, жазушы дегеніміз – ол әдебиет, әдебиет дегеніміз – тіл. Тілсіз ұлт өмір сүре алмайды, сондықтан біз «үш тұғырлы тіл» дегенді қабылдамауымыз керек. Ұлттың да, мемлекеттік тіл де қазақ тілі. Сол себепті, өзіміздің ана тіліміз қашанда еліміздің қай жерінде де басым болуы керек. Ал жаңағы «үш тұғырлы тіл» дегенді – алтын тұғырлы, қос қанатты тіл деп атасақ дұрыс болар еді. Алтын тұғырлы дегеніміз – ол қазақ тілі. Ол қашанда басым тұруы керек.
Ал енді, сөзімнің соңында пленум жұмысына жеміс тілеп, әріптестеріме шығармашылық зор табыс тілеймін.
Валерий МИХАЙЛОВ:
– Мен Қазақстанда тұратын орыстілді жазушылардың «Простор» журналының Қазақстан Жазушылар одағына қайтып келгеніне байланысты қуаныштарын жеткізгім келеді. Біздің Қазақстанда Шығармашылық одақтар арасында ең мықтысы осы Жазушылар одағы болып табылады. Оның жылжымайтын мүліктері, жазушылар трибунасы – басылымдары бар. Ең бір өзекті мәселе – қаламақы болып отыр. Үкіметіміз айқай-шу көтермеу үшін жазушыларға болар-болмас тиын-тебен берген болады. Бірақ бұл қыруар еңбектің өтемі қайдан болсын. Енді міне, елімізде қаржы дағдарысы басталды. Ол кемінде он жылға созылады-мыс дейді. Дегенмен, үкімет бұл дағдарыстан ертерек шығамыз деп уәде беріп отыр. Экономикамыз оңалса, қаламақы мәселесі де шешіліп қалар деген ойдамын. Дегенмен, бір нәрсені ортаға салғым келеді. Ол кітап тарату мәселесі. Қазір жекеменшік баспалар көп. Олар еліміздің ірі қалаларына шоғырланған. Бірақ кітаптар сол қаладан сыртқа таралмайды. Кейбір авторлар кітаптарын өз қаржыларымен шығарып жүр. Ал мемлекеттік тапсырыспен шығарылатын кітаптардың таралымы 2000 дана ғана. Олар тек қана кітапханаларға үлестіріліп беріледі. Қазақстанда он мыңнан астам кітапхана бар екенін ескерсек, бұл кітаптар сол кітапханалардың барлығын қамти алмайды. Қазақстанда тұратын қазақ, орыс және де басқа ұлт жазушыларының кітаптары кітап дүкендеріне түспейді. Сондықтан оқырман қауым қандай авторлардың жарыққа шығып жатқанынан мүлдем бейхабар.
Енді журнал туралы бір ауыз сөз айтуға тура келіп тұр. Журналымыз небары бір жарым мың таралыммен ғана шығып отыр. Егер біз Ресейдің қалың журналдарымен салыстырсақ, адам басына шаққанда біз олардан көш ілгеріміз. Сонымен қатар, біз интернетте де өзіміздің сайтымызды ашып, сол арқылы көптеген оқырман біздің журналмен таныс болып отыр.
Биылғы жылы біз журналымызда әдеби өміріміздегі елеулі мерейтойларды атап өттік. Соның ішінде қазақтың ғұлама ақыны Шәкәрімнің туғанына 150 жыл толған мерейтой. М.Әуезовтің «Абай жолы» романының жаңа аудармасы. Келесі жылы да оқырмандарымызды жаңа да, қызықты шығармалармен қуанта бермекпіз.
Кітапқа қарағанда біздің журналымыз ауылдағы, аудандағы жазылған әрбір оқырманның үйіне барады. Сондықтан ол әдебиетіміз бен оқырмандарымызды жалғастырып отырған байланыс құралы десек, артық айтқандық емес. Алдағы уақытта да осы тұрғыда жұмыс істей бермекпіз.
Смағұл ЕЛУБАЕВ:
– Осы халықтың сөзін сөйлейтін, ешқандай жан-жағына жалтақтамай сөйлейтін трибуна болатын болса, ол Жазушылар одағының трибунасы. Оны жақсы білесіздер. Дәл осы жерде айтылмаған сөз еш жерде де айтылмауы мүмкін. Сондықтан біздің артымызда тұрған халық та, алдымызда тұрған билік те сол қаламгерлер қазақтың келелі сөзін айтады ғой деп тосып отыр. Әрине, бір сөйлегенде бәрін айтып жату мүмкін емес, мен бір-ақ нәрсені айтқым келеді. Мынау халқымыздың басына түскен қасірет 20-30 жылдардағы ашаршылық, өздеріңіз жақсы білесіздер, көп айтылады, көп жазылады. Бірақ, осы қасіретті ұлықтау әлі де өз дәрежесінде біздің мемлекетімізде қолға алынған жоқ. Бірде-бір рет ресми мәлімдеме бұған байланысты қабылданған жоқ. Бір рет қана қадам болды. Қазақ Парламентінде осынау 4 миллион қазақты жалмаған ұлы қасіретті еске алатын күнді белгілейік деп. Ашаршылық және репрессия құрбандарын еске алатын күнді белгіледі, 31 мамыр. Өкінішке қарай, ашаршылық деген сөз соның бір сатысында түсіп қалды. Содан кейін, Астананың кіре берісіне репрессия құрбандарына деп белгі қойды да, қазір оны алып тастады. Сол жерде де ашаршылық деген сөз түсіп қалды. Осыған қарап, бір күдік келеді. Осы біз 4 миллион қазақты ұмытқымыз келе ме? Әлде, тіпті, соны айналып өткіміз келе ме? Бұл не деген масқара, әруақтардың алдында? Кімнің қолымен жасалынып жатқаны белгісіз. Неге олай болуға тиіс? Сондықтан егер тиісті орындар ұмытып кеткен болса, есіне салып отыру міндетіміз, парызымыз. Біз, осы отырған жазушылар, түгел қол көтереді ғой деп ойлаймын. 31 мамыр туралы заң қайта қаралып, соған толықтыру енгізіліп, «ашаршылық және репрессия құрбандарын еске алу күні» деп қайта қалпына келтіру үшін Парламент қайта қарасын деп мен өз қолымды көтеремін. Сіздер де қарсы емессіздер ғой? Ондай болса, біздің бәріміздің ойымыздан бір хат баруға тиіс. Тағы бір айта кететін мәселе, ашаршылық құрбандарына арналған бірде-бір ескерткіш қойылған жоқ. Астанада да, Алматыда да ондай белгі жоқ. Көзі тірі қаламгерлерге киелі де, ауыр да міндет жүктелген екен мойынымызға. Өйткені, Қазақ мемлекетінің іргесі қаланып, іргетасы қойылуда. Дәл қазір, сол іргетасты қалай қою осы зиялы қауымның міндеті. Ағайындар, бізден күтіп отырған халықтың да, биліктің де ойында келелі сөз. Ылғи да осы трибунамыз келелі сөздің трибунасы болғай!
Біз бүгіннен бастап «Екі Құрылтай аралығында» деген айдар аясында осы кітаптан ықшамдалған үзінділерді оқырмандар назарына ұсынып отырмақпыз.
2008 жылы 28 қарашада өткен «Жаңа кезеңдегі ұлт әдебиетін дамытудың өзекті мәселелері» атты жазушылардың кезекті Пленумында оқылған негізгі баяндама мен жарыссөздерден үзінділер.
Нұрлан ОРАЗАЛИН,
Қазақстан Жазушылар одағы басқармасының төрағасы:
Тәуелсіздіктің он жеті жылы біз үшін салмағы батпан ұлттық жауапкершілік пен сергелдеңі мол сезімнің, жалпыхалықтық мүдде мен тегеуріні берік төзімнің алмағайып сынға түскен аласапыранды тарихи кезеңі болды.
Осынау тарихи кезеңнің тағылымын қалыптастырып, танымын бекітуде рухани айдынымызда, сол санатта ұлт әдебиетінде бірқыдыру шаруаның атқарылып отырғанын ешкім жоққа шығара алмайды. «Жоқтан ештеңе бар болмайды, бар нәрсе ешқашан жоғалмайды» деген ежелден белгілі әлем ойшылдарына ортақ философиялық тұжырымға ден қояр болсақ, әлемдік өріске әлдеқашан желкенін жайып, ондаған ғасыр беделінде буыны бекіп, қабырғасы қатайған қазақ көркемсөз өнерінің тарих авансценасындағы өз орнынан ығыса қоймағанын аңғару қиын емес.
Қазіргі кезеңде жаһандық тұтастану жеделдей түсті. Жерүсті өркениетінің жалпы дамуын аңғартар бұл процестен тыс қалу мүмкін емес. Алпауыт мұраттардың қанаты кеңейіп, айласы қалыңдай түсуде. Ақпараттар ағынының екпіні төтенше қатты. Ұлттың болмысын танытар нышандарды сақтаудың өзі қай халық үшін де қиын сынға айналып отыр. Сан ғасырлық тарихымызда ұлт көзінің қарашығындай қорғалып, ұрпақтан-ұрпаққа аманатталып келе жатқан «мың өліп, мың тірілген» қазақ жұртының да тарихи жады, ойлау машығы, тілі мен ділі үшін күрес жалпыхалықтық сипат алар кезең келді. Ұлтты, ұлттың пішіні мен мазмұнын сақтаудың басты критерийлерінен саналар бұл ұғымдарды қорғау, оны алғы күндерге жеткізу, қағынан жеріген құландай ана тілі мен ата дінінен іргесін аулақтатып жүрген қайсыбір ұл-қыздарымызды өз тілінде сөйлету, өз дініне бет бұрғызу сіз бен біздің – ұлт зиялыларының, барша қаламгерлер қауымының қасиетті борышына айналып отырғаны ақиқат.
Қазіргі Жаңа Қазақстан жағдайындағы шығармашыл зиялы қауымның рөлі қандай болуы тиіс? Ұлт әдебиетінің өркен жаяр үлгісі мен үрдісі қай бағытты бетке алуы керек? Меніңше, бұл сауалдар бізді ғана емес елдің әрбір көзі ашық, көкірегі ояу азаматын мазалайтыны күмәнсіз... Азаттықтың алғашқы жылдарындағы әлеуметтік теңсіздіктер мен экономикадағы бей-берекет тоқырау тұсында буырқанған толқын үстіндегі қалтылдақ қайық мінген жолаушыдай болған қалың жұртшылықпен бірге жазушы қауымы да біраз есеңгіреп қалғаны мәлім. Шығарма – Баспа – Кітап саудасы арасындағы байырғы қалыптасқан желінің үзілгенін, тіршілік тауқыметін көтере алмай, көп қаламгерлеріміздің күнкөріс қамында кетіп, қаламын қаңтарғанын, әдебиет ауылында тек жанкештілер ғана қалғанын қалай жасыруға болады? Осы тұста «Әдебиет өлді...» деп айқайға сүрен қосқандар да аз болған жоқ... Әдебиеттің бары мен жоғын түгендеп, ары мен нарына таразы болар жалғыз ұйым – Республика Жазушылар одағының да орынсыз дау мен толассыз доданың берекесіз қыспағында қалғаны күні кеше ғана емес пе еді?! Иә, жұрт еңсесі түзелді. Тәуекел айтып, нарық экономикасына бет қойған Қазақ Елінің рухани кеңістігінде де олжалы өзгерістер өмірге келді... Әлгінде ғана біз айтып өткен «Мәдени мұра» бағдарламасының өмірге келуі, Елбасының әдебиет пен өнер тағдырына алаңдап, дүркін-дүркін сұхбат беріп, қаламгерлермен арнайы әңгімелесуі, сөз жоқ, соның айғағы...
Суреткерлік – Алланың сыйы. Сол қасиетті өзгеден бұрын әуелі өзіміз қадірлеуіміз керек! «Өзіңді жаттай сыйла, жат жанынан түңілсін», демей ме дана халқымыз?! Өзіңді сыйлата білу, өз кәсібіңді өзгеден бұрын өзіңнің сыйлауың – үлкен мәдениет пен парасаттың белгісі. Мына бірде сынапша сырғып, бұлақша жылжып аққан, енді бірде асау ақ толқыны аспанға шапшып, теңіздей теңселер уақыт өзінің жаңа міндеттерін әркез алдымызға тосары хақ. Сол міндет пен парыздың қаламгер үшін ең үлкені ұлы Абайша айтсақ: «Іші алтын, сырты күміс сөз жақсысын, қазақтың келістірер қай баласы?..» деген ұлы сауалға жауап іздеу екені даусыз.
2007 жылғы өткен ХІІІ Құрылтайдан соңғы ауқымды жобалардың бірі – жас қаламгерлердің Баянауылда өткен республикалық бірінші форумы. Бұл жобаға Президент әкімшілігі, Мәдениет және ақпарат министрлігі, еліміздің «Тұран Әлем» секілді банктерінен бастап, Павлодар әкімшілігі, жеке кәсіпкерлер, қоғамдық қорлар атсалысты. Соның нәтижесінде бірнеше жас арнайы сыйлықтарға, гранттарға ие болды. Үш жас қаламгер Жазушылар одағының мүшелігіне қабылданды. 30-ға тарта балауса таланттың тырнақалды туындылары мемлекеттік тапсырыспен жеке-жеке кітап болып жарық көре бастады. Осындай қомақты жобаны ұланғайыр еліміздің тағы бір аймағында алдағы жылы өткізуді ойластырып отырмыз.
Жанрлық секцияларда жаңа кітаптарды талқылау, қаламгерлердің есебін тыңдау, түрлі пікір алмасулар, баспасөз конференциялары жүйелі түрде өтіп келеді. Әйелдер мерекесіне арналған «Қыз-көктем» кеші, репрессия құрбандары мен Алаш ардақтыларының рухына арналған Ас өзінің мазмұндылығымен, сонылығымен ел есінде қалды.
Астананың 10 жылдық мерейтойына орай өткізілген «Дөңгелек үстел» басындағы келелі әңгіме әдебиетке, көркем аудармаға қатысты талай құнды пікірлер мен орамды ойлардың тарқатылуына ықпал етті. Бұл басқосуға алыс-жақын шетелдерден белгілі әдебиетшілер, көрнекті қаламгерлер қатысқанын сіздер жақсы білесіздер.
Өткен жылғы үздік драмалық шығармаларға мемлекеттік гранттың берілуі осы жанрда қалам тербеп жүрген әріптестеріміз үшін шын мәніндегі ынталандыру шарасы болды. Грант – көркем шығарма тудырудың ең тиімді жолы екеніне көз жеткіздік. Мемлекет тарапынан әдебиеттің басқа жанрларына да тап осындай жанды қолдау көрсетіліп жатса, нұр үстіне нұр болар еді.
Кейінгі кездері түрлі әдеби конкурстар, байқаулар, жыр мүшәйралары көптеп өтуде. Әсіресе, еліміздегі аса ірі өндіріс ошағы «Қазақмыс» корпорациясымен бірігіп өткізілген бірнеше әдеби жоба қаламгерлер көңіліне қуаныш ұялатты. Алпауыт кәсіпорынның ұлт әдебиетіне мойын бұруы өз нәтижесін бере бастады. Қарсақбай мыс зауытының 80 жылдығына орай өткен конкурс драма, проза, поэзия жанры бойынша байқау жеңімпаздарын анықтады. Әдеби бәйге жоғарғы деңгейде өтті. Бәйгеде жеңімпаз аталған шығармалар аталмыш корпорация күшімен жеке жинақ болып жарияланды. Екіжақты келісім арқасында осы корпорация бірнеше жылдан бері үздік шығармаларға беріліп келе жатқан Халықаралық «Алаш» әдеби сыйлығына демеуші болып отыр. Осы игі шара үшін кәсіпорын басшылығына, іс басында отырған ұлтжанды азаматтарға баршаларыңыздың аттарыңыздан алғыс білдіруге рұқсат етіңіздер! Осы аты аталған кәсіпорынның қолдауымен алдағы жылы Қазақ балалар әдебиеті антологиясының екі томдығын (проза, поэзия) шығару жобаланып отыр. Балалар әдебиетінің озық туындыларын анықтаған дәстүрлі «Дарабоз» конкурсын да осындай санаттағы игі шара екенін атап айтуға тиіспіз.
Құрылтайдан бергі уақытта Жазушылар одағы басқармасының секретариаты өз жұмысын ізденіспен, ыждаһатпен атқарып келеді. Осы уақыт аралығында Астана филиалының өзі 40-қа тарта шара өткізіпті. Соның ішінде Алаш арыстарына берілген Ас, «Бейжің» жұлдыздары» жыр кеші, «Шәкәрім оқулары», «Ел тірегі – Астана» әдеби кеші, «Әлем әдебиеті» журналының алғашқы санын талқылау сияқты мағыналы, мазмұнды шаралар жүзеге асты.
Мәдени-әдеби өміріміздегі жаңалық атаулыны, өмірімізге енген өзгерістерді қоғам дамуындағы жаңғырулардан бөле-жара қарауға болмайды.
Әдебиет – қоғам өмірінің айнасы. Әр дәуірдің өз ойы, өз сөзі, өз қуанышы, өз мұңы әдеби шығармалардан көрініс тауып жатуы – өмір талабы, уақыт үрдісі.
Жаңа қоғам, жаңа кезең көркем әдебиетімізден уақыт алға тартар міндеттер үдесінен шығуды жүктейді. Әсіресе, жаңа Қазақстан жағдайында әдебиетке қойылар талап уақыттың көш-керуенімен бірге салмақтанып, дараланып, саралана түсуде. Көркемдіктің көрігінен шыққан уақыттың бел баласындай ойлы туындыны оқитын қазақ оқырманы азайды десек қателесеміз. Оқырман азайған жоқ. Кітаптың таралымы азайды. Кітап саудасының қара көрігін үрлейтін кітап дүкендері мен кітапханалар азайды. Биліктің жомарт көңілі бәсеңсіп, тығырықтан шығар жол іздеушілердің пейілі азайды. Айтып-айтпай не керек, осының қай-қайсысы да ықылас түзу болса, арнасын, ағысын табар, шешілу мүмкіндігі бар мәселелер... Өкінішке орай, ықыластың ақ желкенін жая алмай келе жатқан жоқпыз ба?! Жанға бататыны сол. Бүгінгі кезеңнің бүтін сөзін айтар туындыны өмірмен өзектестіре өрнектер кез келгенін іштей өзіміз де мойындаймыз. Міне... Бүгін де сол қолына қалам ұстаған қауымды қобалжытар тақырып әңгімемізге арқау болып отыр... Жаңа дәуір бізге не берді? Ұлт арманы мен қуанышы болған тәуелсіздік тарту еткен ой мен сана бостандығын ел игілігіне қалай пайдаланып отырмыз? Дәуір адам баласына тән қуану, жек көру, шаттану, қайғыру тәрізді құбылыстарға қандай жаңарулар енгізді? Тас-талқан болған тағдырлар мен өзегін өзгерістердің өрті шалған, біреудің тасын өрге домалатып, енді біреудің басынан бағын ұшырған ұлы дәуірді көркемдіктің кемел елегінен толық өткізе алдық па?! Бұрынғыша жазу мүмкін емес, жаңаша жазу қиындық тудырар бүгінгідей жұмбағы мол, сырға сараң кезеңде қайтсек көркем әдебиеттің көсегесін көгерте аламыз? Осындай сан-сапалақ кәсіби сауалдардың жауабын іздеп, сарсаңға түскен суреткер ойы мен санасына қол ұшын берер құдіретті күш бар ма?
Айналып келгенде, бәрі өлшем дейтін кірпияз ұғымға тіреледі. Кез келген ұлт мәдениетінің негізгі өлшемі сол ұлттың көркем сөзі, кестелі ойы екені еске түседі... Ұлт өмірін өзі өмір сүріп отырған уақыт шындығынан іздеуіміз керек. Жаһандану жағдайындағы ел өмірінің көлеңкелі, күнгейлі ақиқатын толымды, толық суреттей отырып, тәуелсіздік дәуірінің кескінін, бейнесін жасау – бүгінгі суреткердің басты парызы. Суреткер міндеті – нәзіктің нәзігі... Қиынның қиыны... Қиын істен қиялап жүріп, жол табу, нәзік міндетті нәшіне келтіріп атқару – біздің пешенемізге жазылған мехнаты мол бақыт. Суреткер бақыты! Жаһандануға жем болмау, ұлттық дәстүрлерімізді жоғалтып алмау, сөйте тұра адамзатқа ортақ сауалдар үдесінен шығып отыру. Міне, көркемдік өлшемнің басты мұраты – осы!
Осы өлшеммен таразылар болсақ, бүгінгі отандық баспа «рыногында» шетелдік, ең алдымен, ресейлік әдебиеттің шектен тыс басымдық алып отырғаны бізді алаңдатады. Қазақстандық және шетелдік әдеби шығармалардың республикалық кітап саудасындағы өзара салыстырмалы түрдегі мөлшерінің ара қатынасы 11 мен 89 пайызды құрайды екен. Бұл билік институттарынан бастап, баршамыздың ойлануға тиіс мәселеміз. Бұл жағдай коммерциялық табыс тұрғысынан ғана қарап қазақстандық автор шығармаларына қолдау көрсетудің нақты тетіктерінің жоқтығынан туындап отыр. Құзырлы құрылымдардың әдебиетке жұмсалатын қаражаттың қайтарымы болатынына күмәнмен қарауы кітап нарығы механизмінің дұрыс жұмыс істеуіне кедергісін келтірмей отырған жоқ.
Шығармашылық қауымның ел өміріндегі шешуші мәселелер бойынша қоғамдық пікірді қалыптастырудағы рөлі өз деңгейінде емес. Қаламгердің белсенділігі оның қоғамдағы орнын анықтар фактор екенін үнемі есте ұстай бермейміз...
Ұлттық әдебиет – халықтың сана-сезімінің, оның ана тілімен байланысының, тілді дамытуда атқаратын рөлінің айқын көрінісі. Әдебиеттің тағдыры тіл тағдырына тікелей тәуелді екенін сөзіміздің басында айттық.
Ұлт әдебиетінің жемісті түрде дамуы үшін, ең әуелі, қолайлы тілдік ортаны қалыптастыру қажет.
Отандық әдебиеттің өз деңгейінде дамуы өзге де құндылықтармен, мемлекеттік, қоғамдық және дүниежүзілік рухани жетістіктермен тығыз байланыста болатыны кәміл. Тіл дамыту тандемі тұрғысынан қарағанда тілдік орта – халықтың бүкіл шығармашылық тәжірибесін шоғырландыратын қасиетті фактор екені даусыз. Осының өзі, мемлекет пен қоғамның өз әдеби мұрасына және бұл саладағы мол мүмкіндіктеріне деген көзқарасын қайта қарауы, ұстанып отырған бағытын қайыра екшеуі аса қажетті пісіп жетілген мәселе екенін аңғартады.
Қалай болғанда да, жаңа кезеңдегі ұлт әдебиетін дамытудың түйткілі мол сәттері мен түйінді тұстары жетерлік.
Жаһанданудың жайы ұрып, жасыны ойнап жатқан кезеңде, сөз жоқ, төрткүл дүниенің иесі – жұмыр бас пендені алаңдатар сұрақ-сауал мол. Жауап іздеу – бәрімізге парыз. Ең бастысы, бұл кезең кез келген халықтан, ең әуелі, ұлт тұтастығы мен ұлттық мұрат бүтіндігі үшін бір анадан туғандай ұйысуды талап етеді.
Сөз соңында айтарымыз: Қоғам өміріндегі өзгерістер, жаңа дәуірдің қуанышы мен қайғысы, суреткер қауымынан қай кезде де тереңдікті, кеңдікті, ғаламдық ойлау биігіне көтерілер шеберлікті, оқырман жүрегін баурап, жаулап алар қағылездікті күтеді.
Иә. Тылсымы көп, тұңғиығы терең, асау мінезді, мына уақыт жарықтық бізден сондай жаратылысы жаңа, жанды сөз тосуда. Көштің керуені қыр асқан сайын халқының ақыл-ойы, абыройы саналар қаламгер қауымның атқарар міндеті ауырлап, алар асуымыз биіктей түсері күмәнсіз.
Сондықтан сол міндеттің үдесінен шығып, биік асулардан сүрінбей өтуге жазсын дейік...
Әкім ТАРАЗИ:
– Менің үйіме Мәскеуде шығатын «Литературная Россия» деген Ресей жазушыларының газеті келіп тұрады. Содан біліп жүргенім, орыс жазушыларының өздері жік-жікке бөлініп, тіпті адам ұялатындай айтыс-тартыс, ұрыс-керісті бастарынан кешіріп келеді екен. Ең соңғы нөмірінен оқығаным Ресей жазушыларының төрт қабатты үйі бар еді, енді соны тартып алып жатқан көрінеді. Құдайға тәубә деп айтайық, олармен салыстырғанда біздің төрт құбыламыз түгел. Біраз айтыс-тартыстар болды, бірақ соның бәрі білместіктен болған шығар деп ойлаймын. Мен Қырғызстанда, Өзбекстанда болып қайттым. Олардың жазушылары да екіге, үшке бөлініп кеткен. Ал енді, біз қарға тамырлы қазақпыз ғой, бір-бірімізге нағашы, жиен, аға-іні деген сияқты. Сол бір туыстығымыздың арқасында Жазушылар одағын ыдыратпай, сол күйінде сақтап қалдық.
Жалпы айтар болсақ, жазушы дегеніміз – ол әдебиет, әдебиет дегеніміз – тіл. Тілсіз ұлт өмір сүре алмайды, сондықтан біз «үш тұғырлы тіл» дегенді қабылдамауымыз керек. Ұлттың да, мемлекеттік тіл де қазақ тілі. Сол себепті, өзіміздің ана тіліміз қашанда еліміздің қай жерінде де басым болуы керек. Ал жаңағы «үш тұғырлы тіл» дегенді – алтын тұғырлы, қос қанатты тіл деп атасақ дұрыс болар еді. Алтын тұғырлы дегеніміз – ол қазақ тілі. Ол қашанда басым тұруы керек.
Ал енді, сөзімнің соңында пленум жұмысына жеміс тілеп, әріптестеріме шығармашылық зор табыс тілеймін.
Валерий МИХАЙЛОВ:
– Мен Қазақстанда тұратын орыстілді жазушылардың «Простор» журналының Қазақстан Жазушылар одағына қайтып келгеніне байланысты қуаныштарын жеткізгім келеді. Біздің Қазақстанда Шығармашылық одақтар арасында ең мықтысы осы Жазушылар одағы болып табылады. Оның жылжымайтын мүліктері, жазушылар трибунасы – басылымдары бар. Ең бір өзекті мәселе – қаламақы болып отыр. Үкіметіміз айқай-шу көтермеу үшін жазушыларға болар-болмас тиын-тебен берген болады. Бірақ бұл қыруар еңбектің өтемі қайдан болсын. Енді міне, елімізде қаржы дағдарысы басталды. Ол кемінде он жылға созылады-мыс дейді. Дегенмен, үкімет бұл дағдарыстан ертерек шығамыз деп уәде беріп отыр. Экономикамыз оңалса, қаламақы мәселесі де шешіліп қалар деген ойдамын. Дегенмен, бір нәрсені ортаға салғым келеді. Ол кітап тарату мәселесі. Қазір жекеменшік баспалар көп. Олар еліміздің ірі қалаларына шоғырланған. Бірақ кітаптар сол қаладан сыртқа таралмайды. Кейбір авторлар кітаптарын өз қаржыларымен шығарып жүр. Ал мемлекеттік тапсырыспен шығарылатын кітаптардың таралымы 2000 дана ғана. Олар тек қана кітапханаларға үлестіріліп беріледі. Қазақстанда он мыңнан астам кітапхана бар екенін ескерсек, бұл кітаптар сол кітапханалардың барлығын қамти алмайды. Қазақстанда тұратын қазақ, орыс және де басқа ұлт жазушыларының кітаптары кітап дүкендеріне түспейді. Сондықтан оқырман қауым қандай авторлардың жарыққа шығып жатқанынан мүлдем бейхабар.
Енді журнал туралы бір ауыз сөз айтуға тура келіп тұр. Журналымыз небары бір жарым мың таралыммен ғана шығып отыр. Егер біз Ресейдің қалың журналдарымен салыстырсақ, адам басына шаққанда біз олардан көш ілгеріміз. Сонымен қатар, біз интернетте де өзіміздің сайтымызды ашып, сол арқылы көптеген оқырман біздің журналмен таныс болып отыр.
Биылғы жылы біз журналымызда әдеби өміріміздегі елеулі мерейтойларды атап өттік. Соның ішінде қазақтың ғұлама ақыны Шәкәрімнің туғанына 150 жыл толған мерейтой. М.Әуезовтің «Абай жолы» романының жаңа аудармасы. Келесі жылы да оқырмандарымызды жаңа да, қызықты шығармалармен қуанта бермекпіз.
Кітапқа қарағанда біздің журналымыз ауылдағы, аудандағы жазылған әрбір оқырманның үйіне барады. Сондықтан ол әдебиетіміз бен оқырмандарымызды жалғастырып отырған байланыс құралы десек, артық айтқандық емес. Алдағы уақытта да осы тұрғыда жұмыс істей бермекпіз.
Смағұл ЕЛУБАЕВ:
– Осы халықтың сөзін сөйлейтін, ешқандай жан-жағына жалтақтамай сөйлейтін трибуна болатын болса, ол Жазушылар одағының трибунасы. Оны жақсы білесіздер. Дәл осы жерде айтылмаған сөз еш жерде де айтылмауы мүмкін. Сондықтан біздің артымызда тұрған халық та, алдымызда тұрған билік те сол қаламгерлер қазақтың келелі сөзін айтады ғой деп тосып отыр. Әрине, бір сөйлегенде бәрін айтып жату мүмкін емес, мен бір-ақ нәрсені айтқым келеді. Мынау халқымыздың басына түскен қасірет 20-30 жылдардағы ашаршылық, өздеріңіз жақсы білесіздер, көп айтылады, көп жазылады. Бірақ, осы қасіретті ұлықтау әлі де өз дәрежесінде біздің мемлекетімізде қолға алынған жоқ. Бірде-бір рет ресми мәлімдеме бұған байланысты қабылданған жоқ. Бір рет қана қадам болды. Қазақ Парламентінде осынау 4 миллион қазақты жалмаған ұлы қасіретті еске алатын күнді белгілейік деп. Ашаршылық және репрессия құрбандарын еске алатын күнді белгіледі, 31 мамыр. Өкінішке қарай, ашаршылық деген сөз соның бір сатысында түсіп қалды. Содан кейін, Астананың кіре берісіне репрессия құрбандарына деп белгі қойды да, қазір оны алып тастады. Сол жерде де ашаршылық деген сөз түсіп қалды. Осыған қарап, бір күдік келеді. Осы біз 4 миллион қазақты ұмытқымыз келе ме? Әлде, тіпті, соны айналып өткіміз келе ме? Бұл не деген масқара, әруақтардың алдында? Кімнің қолымен жасалынып жатқаны белгісіз. Неге олай болуға тиіс? Сондықтан егер тиісті орындар ұмытып кеткен болса, есіне салып отыру міндетіміз, парызымыз. Біз, осы отырған жазушылар, түгел қол көтереді ғой деп ойлаймын. 31 мамыр туралы заң қайта қаралып, соған толықтыру енгізіліп, «ашаршылық және репрессия құрбандарын еске алу күні» деп қайта қалпына келтіру үшін Парламент қайта қарасын деп мен өз қолымды көтеремін. Сіздер де қарсы емессіздер ғой? Ондай болса, біздің бәріміздің ойымыздан бір хат баруға тиіс. Тағы бір айта кететін мәселе, ашаршылық құрбандарына арналған бірде-бір ескерткіш қойылған жоқ. Астанада да, Алматыда да ондай белгі жоқ. Көзі тірі қаламгерлерге киелі де, ауыр да міндет жүктелген екен мойынымызға. Өйткені, Қазақ мемлекетінің іргесі қаланып, іргетасы қойылуда. Дәл қазір, сол іргетасты қалай қою осы зиялы қауымның міндеті. Ағайындар, бізден күтіп отырған халықтың да, биліктің де ойында келелі сөз. Ылғи да осы трибунамыз келелі сөздің трибунасы болғай!