Жалпы шығарманың "Өліара" атты тақырыбының өзі мені қызықтырды. Себебі өліара - екі айдың ортасындағы күндізі жауын-шашынды, түні көзге түртсе көргісіз қараңғылық басатын, тіршілік үшін қолайсыз, қиын кезең. Оқи келе шығармада да сондай қиындық пен көз жасының жауынын көргендей болдым. Шығармада капитализм мен социализмнің арасындағы өліара кезең суреттеледі. Тап пен жақтың арасындағы күрес суреттелген. Жалпы мен үшін бұл күрес алтыға бөлінетін секілді.
1. Тектілік пен Тексіздік арасындағы күрес.
2. Зиялылық пен Қараңғылық арасындағы күрес.
3. Адал мен Арам арасындағы күрес.
Текті
Тектіге Асқар қартты жатқызар едім. Шығыс философы Румиден бір шәкірті: "Ұстаз, адамның ең таза, ең жақсы, ең ғұламасы кім?"- деп сұраған екен. Сонда ұстазы: "Адамның ең асылы ешкімге ісімен, сөзімен, ойымен зияны, қиындығы тимейтін адам"-деп жауап беріпті. Сол айтқандай Асқар қартты қасиетті адам дер едім. Оны зияным тимесін деп балаларын бөлек шығарғанынан, өзінің жаны қанша қиналсада аулақта отыруынан, қызы мен күйеу баласын болашағына зияны тимесін деп ажыратып жіберуі, қолына түскен нәпақасын бөлісіп жүретінінен де көре аламыз. Барша ауыл адамдарының аузымен оның ең жомарт,ең таза адам екендігі айтылады.
Тексіз
Тексізге Назарды жатқызар едім. Оның образына зер сала отырып ойыма Абайдың "Өзі шошқа өзгені ит деп ойлар, Сорпа-сумен, сүйекпен
сүйдірмекке"-деген өлеңі оралды. Оның бас пайдасы үшін ешкімді аямай, мансаптағылардың көңілін көтеруге халықтың аузындағысына
қол салуы, өзіне ұнамаған адамдарды айдатып жіберуі өте жағымсыз бейне ретінде әсер қалдырды. Сол іс-әрекеттерімен теңдікті орнату емес
өзі баяғы бай-шонжарлардың билігіне ие болғысы келетін де секілді.
Зиялылық
Бұл қасиетке Бәйтенді лайық деп санар едім. Оның образына қарап отырып әл-Фарабидың "Тәрбиеге негізделмеген білім адамның хас
жауы" деген сөзі ойыма оралды. Қаны таза, негізгі ата-ана тәрбиесі берік Бәйтен жаңашыл білім алған соң нағыз мәдениетті, зиялы адам
болып оралады. Ол - жаны таза, көркем мінезді, өте ұялшақ, ардан аттамаған ерекше тұлға ретінде суреттелген. Оның өзгелерден артық
туған адам екендігін достарының сөзінен де байқауға болады.
Қараңғылық
Сағидолла, Қарағұл, Малдыбайлар осы топқа жатады. Себебі олар өздеріне не керегін, не боларын білмейді, тек сол кездегі атқамінер Назарлардың
шашбауын көтеріп, көңілін табуды ғана ойлайтын жандар. Отбасы тыныштығы мен қарын тоқтығын басты орынға қойғандар деп ойлаймын. Сауатсыздық шырмауынан шыға алмай, шын асыл мен бақырдың сапасынан шатасқандар дер едім.
Адал
Адал деп әрине Асқар қарт пен Ботпайларды айтуға болады. Өздеріне өлім қаупі төніп тұрса да еліне, жеріне, туысына, иманына, арына
адалдығынан айнымаған нар тұлғалар болды. Оған мысал қылып жан қиналысында тұрып Асқардың:"Жүрегіме талшық етер жалғыз
амалым - жанымның адалдығы."-деген шешімін айтуға болады. Өмірден ешкімге зиянын келтірмей өтуді қалайды. Осы арқылы
оның өте биік рухты тұлға екендігін көреміз.
Арам
Біз қазақ "Малым жанымның садағасы, Жаным арымның садағасы"- деп санайтын халықпыз ғой. Бұл шығармадағы Өлместі барлық адамдықтан құр қал-
ған, жеке басының мүддесі үшін ұрпағын да құрбан ететін жауыз кейіпкер деуге болады. Оны жылқысын аман алып қалу үшін келінін әскерлерге кіргізіп жіберуі, байдың ұрпағына үйленем деген ұлының сүйген қызын өзгелерге күштеп беріп жіберіп, ұлының жынданып кетуіне себеп болуынан көруге болады. Жаны қысылғанда иманын сатып жіберуі де соны дәлелдейді.