Қарақалпақтар қазақтар ма?

+3 дауыс
16.1k қаралым

Қазақтарда сөз қалмаған шығар сірә! "Бөлінгенді бөрі жейді" деп атам қазақ тектен тек емес, аса даналықпен айтыпты!

қарақалпақ

Қазақ тарихы туралы интте көп іздендмін, бір қазақ қандасым қарақалпақ туралы былай депті : "Қарақалпақтың ең көне қаласының бiрi – Шымбай. 1995 жылы қарақалпақты ң танымал ғалым-тарихшысы, академик Сабыр Камалов қызық бiр жайтты айтып бердi. Ол кiсi ғылым Академиясын басқарып, өз ұлтына ерекше еңбек сiңiрген айтулытұлға. Үйiндегi Гүлайым жең¬гемiз болса, қарақалпақты ң танымал жазушысы. Сабыр ағаны Әлкей Марғұлан туған iнiсiндей жақсы көрiп, ерекше сыйласқан. Әлкей аға Нөкiске келсе, қонақ үйге емес, Сабыр ағаның шаңырағына түсетiн. Аса зиялы, қазаққа бүйрегi бұрып тұратын жақсы адамдар. ...

1972 жылы Ғылым Академиясының президентi Сабыр ағаны сол кездегi Қарақалпақ обкомының бiрiншi хатшысы Каллыбек Камалұлы шақырып, шаруасын айтады: – Шымбай – қарақалпақты ң ежелгi қаласы. Бiз сол қаланың 300 жылдығын кең көлемде атап өткелi отырмыз. Негiзгi баяндама сiзден. Шеттен көп қонақ шақырамыз. Қарақалпақты ң автономиялы республика ғана емес, бай тарихы бар iргелi ел екенiн жұртқа танытайық, – дептi. Сабыр аға да мақұлдайтынын бiлдiрiптi. Әдебиетшi, тарихшы ғалымдарға жұмыс артамыз. Бiрақ, негiзгi мәселе бар. Соның басын ашыпалайық дептi сол арада. – Ол қандай мәселе? – Шымбай – қарақалпақты ң емес, қазақтың қаласы. XVII ғасырда Арал теңiзiнен Нұратаға дейiнгi аралықты Ақша хан билеген. Ол – Әлiм руының төртқара тайпасынан шыққан. Әкесi –Ораз Әмiр Темiрдiң бiрiншi кеңесшiсi болған. Ақша хан – әйгiлi Жалаңтөстiң үлкен ағасы.

Жалаңтөс – тоқалдан, Ақша хан бәйбiшеден туған. Әмiр Те¬мiрдiң қасында басқада қазақ¬тың көп руларынан билерi болды. Обкомның бiрiншi хатшысы не iстерiн бiлмей бiраз уақыт үнсiз қалды. – Қазақ дегендi өшiресiң де, қарақалпақтi кi деп айтасың. – Жоқ, болмайды. Мен тарихшымын. Өтiрiк айтуға қақым жоқ. Халық бар, жұрт бiледi. Мынау отырған жерiмiздiң өзi қазақтың жерi ғой. Бiз негiзi Түркiстан жақтан ауғанбыз, ата-бабамыз 1731 жылдан кейiн жоңғар шап¬қыншылығынан қашып, Сыр бойынан осында көшкен. Негiзiнен бiз Сыр бойында отырған қарақалпақта рмыз. Арыға кетсек, тiптi қазақтың бiр руы болып шыға келемiз, Қаллыбек Камалұлы, – дептi.

– Күнi бүгiнге дейiн халық атын алған да жоқпыз. Бердақ жырында: Патша патша болғалы, Патша әдiл болған емес. Қарақалпақ қарақалпақ болғалы, Халық атағын алған емес, – деген жолдар бар емес пе?! Солай. Қазақтың қол астында келген қазақтың бiр руы едiк. Бөлiнiп көшкеннен кейiн де халық атын алуғажете қойғанымыз жоқ. Қайта Кеңес өкiметi автономия берiп, өз алдына халық етiп шығарды. Мен коммунист болғанмен, Құдайдан қорқамын, – дептi. Шымбай қаласының бастап¬қы аты – Шынбай. Ораздың 9 баласының бiреуiнен тараған" енді ол қазақтар бізден бөлініп қазақ тарихын қарақалпаққа бұрмалап не тапты?

Бөлінгенді бөрі талайды деген осы, өзбектің жемтігіне айналып кетпедіме? Сосын тағы бір аңыз : "АЛАШ - Алаштың екі ұлы болған, бірі "қазақ", екіншісі "созақ". Созақтар ешкіммен араласпай басына "қара қалпақ" киіп жүргендіктен қазақтар созақ демей, қарақалпақ" депті міс. Және біреуі "Күллі Алаш жұрты бір мерекеде жиналса керек, бір кісі келіп басындағы қалпағын шешпей отырыпты, содан ас қайыратын кезде атын білмей "әй қара қалпақты" деп шақырса керек" деген аңыздар естідім. Рулары Мүйтін (біздің Үйсінге ұқсайды екен аты),

Қоңырат, Найман т.б. Рулары бар екен, тілдері, салты біздікіндей екен. Ал сізде қандай аңыздар, мағлұматтар бар, қазаққа байланысты?

Жалпы қарақалпақ халқын туыс көресізбе жоқ өгей, гастарбайтерлер елі ретіндеме?

• Санаты: Өмір, Тіршілік
мынауың ашы шындық! "Бөлінгенді бөрі жейді" дегендей Қарақалпақтар Өзбектің азуына түскен қой секілді болды.
Қарақалпақтар Ақтабан шұбырынды кезінде қазақтарды келіңдер дегенсіп, қырып, құлға айналдырғанын естідім. Рас па?
Ондай нақты тарихи мәлімет жоқ. Бірақ Ақтабан шұбырынды кезінде қарақалпақтарда әр жерге ауып көшіп жүрген.Олардың тарихында Хиуа хандығы мен түрікпендерден көп жапа шеккендігі туралы айтылады.
барине жонгарлармен сталин кинали
ермек каракалпактар актабан шубырында казактарга мал-уй берип комектескен оны кызылорданын тургыны атамыздын оз аузыннан естидим каракалпактарга омир боиы карызбын деп ангимесен битирген

30 жауап

0 дауыс
ҚАЗАҚ ПЕН ҚАЛПАҚ БІР ТУҒАН        Қарақалпақ (Толағай) халқы қазақтармен сан мыңдаған жылдар бойы бір туыс, бір тудың астындағы халық. Олар қазақ елі құрамынан, Кеңестер одағы кезінде Сталиннің бұйрығымен алынып, Өзбекстанға күні кеше ғана (1936 жылы) берілді. Сонау тарих түпкірінен бері қарақалпақ пен қазақтың атамекендері Арал теңізінің жағалаулары, Амудария мен Сырдария өзендерінің төменгі жағы болып табылады. Қарақалпақ халқын құрайтын тайпалардың құрамы да қазақтармен бірдей: үйсін, қаңлы, кыпшақ, арғын, керей, найман, алшын, қоңырат т.б. болып табылады. Тілдері де бізбен бірдей. Қарақалпақтың белгілі ақыны Бердақ өзінің «Шежіре» атты дастанында екі елдің туыс екендігін былайша жырлапты:

           «Анес, Малик-икки киши,

           Пайғамбардың сахабасы,

           Анес қазақтың баласы,

           Шуннан «Алаш» болған екен.

           Маликтің улы Разы хақ,

           Яшлығында қойды гулпак,

           Кийген екен каракалпак,

          Шуннан «калпак» болган екен». Бұл жырдың мағынасы «Анес пен Мәлік, екеуі де қазақтың баласы. Мәліктің баласы Разының бас киімінің атауына байланысты, оның ұрпақтары «қарақалпақ» аталған» дейді.

 

           Нұрым ақын:

           «Бір туған Қазақ, Созақты

           Қазақ пен Қарақалпағың

           Бірге туған ар жағың» - деп түйеді. (Ө.Озғанбай «Ұлы Бесін» Алматы 2010 268 б.)    

 

           «Түменнен Айырқалпақ-ты,

           Айырдан Қазақ, Созақ-ты,

           Созақтан Қарақалпағың,

           Қазақ пенен Қалпағың

           Тумалас болад аржағы» (Ұзақбай Қазжанұлы (1897-1976)    

 

           «Сыбан менен Өзбек-ті,

           Сыбаннан туған ер Қалпақ

           Ер Қалпақ ұлын сұрасаң,

           Қазақ пенен Созақ-ты.

           Созақтан туған жарандар

           Қара мынау Қалпақты,

           Қазақ пенен бір туып,

           Хорезмде қалам деп,

           Өзі іздейді азапты (Әбубәкір Кердері. «Жолдас болсаң жақсыға мәртебеге жетесің» Ақтөбе-2011. 161 бет).                        

 

           «Майқы бидің баласы,

           Жиен менен Өзбекті.

           ...Баласы сол жиеннің қазақ, созақ,

           Созақтан жеке туды айырқалпақ,

           Баласы Айырқалпақтың Қарақалпақ:

           О дағы бірталай ел жатқан жалпақ.

           Қарақалпақ баласы үшеу екен:

           Қоңырат, Манғыт, Кенегес» (Ыбырай Ақұн Құлбайұлы «Алтынды Орда қонған жер» Ақтөбе-1994. 12 бет).       

 

           «Туыпты Қазақ пенен Созақ бірге

           Әкесі Айырқалпақ бір дейді ана.

           Созақтан Толағай мен Сүйір туып,

           Мекені аталады екен «бес қала»,

           Үргеніш, Төрткүл, Шымбай, Тақтакөпір,

           Қонысы Толағайдың тап сол ара.

           Толағай әуелде аты болғанымен,

           Атанған Қарақалпақ бара-бара (Ш. Жұбанұлының шежіресі. Хамит Маданов «Кіші жүз шежіресі». Алматы, 1994. 13 бет).

 

          Қазақтың ежелгі аңыз, ертегі, шежірелеріндегі көп айтылатын әйгілі Толағай (алып)  батырдың елі (ұрпақтары) осылар.   

           Жалпы қарақалпақ халқы бізбен туыс, кезінде сан ғасырлар бойы, тіпті күні кешегі 1936 жылға дейін олар қазақ  құрамында болды.   Олар қоңырат, он төрт ру деген бірлестіктерден тұрады. Қоңырат бірлестігі өз кезегінде шуулық (9-8 ру) және жауынгер (7 ру) болып бөлінеді. Он төрт ру да екі топқа бөлінеді: біріншісі қытай мен қыпшақ (қытай-қыпшақ), екіншісі – кенегес пен маңғыт (кенегес-маңғыт).

        Бұл жерде ноғай мен қарақалпақтың ұқсастығы екеу - қыпшақ пен кенегес, сондай-ақ маңғыт рулары. Сол сияқты қазақ-қарақалпақ ұқсастығы да екеу – қыпшақ, қоңырат, сондай-ақ қоңырат ішіндегі маңғыт пен қытайдың қосындысы – маңғытай.

        Қазіргі Қарақалпақ жеріндегі Әмударияның бір саласы Қазақдария деп аталса, Қазанкеткен    атты елді мекен, Қарабауыр, Қаражар, Қараөзен атты микротопонимдер бар.

        Бұдан шығатын қорытынды қазағы да, ноғайы да, қарақалпағы да бәрі бір халық, Шыңғыс хан одан да арғы сан мыңдаған жылдар бұрын құрылған қазақ мемлекеттігіне қараған елдер.

 

        «Қарақалпақ халқының құрамындағы қазақтың белді рулары үйсін, балғалы және қайшылы (жалайыр), қаңлы, қарамойын (қыпшақ), ашамайлы және шереуші (керей), бағаналы, терістамғалы, қара-керей және садыр (төртеуі де наймандар), байбақты, адай, сумұрын, беріш және таз ( бесеуі де алшын)»  (М.Тынышбаев «Қазақ халқының тарихына қатысты материалдар» Ташкент-1925. 27 бет).

 

        «Өзімізден айрылған қарақалпақ деген ел бар. Ол тіпті қазақ атанған соң айрылған. Олар Сырдарияға барып, орнығып, бұрынғы сарт атанып тұрғандармен бірге сарт атанған» (Ш.Құдайбердіұлы «Түрік, Қырғыз, қазақ һәм хандар шежіресі» Орынбор-1911. 65 бет).

 

        Жалпы түрік халықтарының тегі (түбі) бір екендігін және олардың бәрі Маңғыстаудан бастау алатындығын айғақтайтын басты деректердің бірі «Алпамыс батыр» дастаны болып табылады. Жырда айтылатын оқиға желісі Маңғыстауда болып өткен. Соған сәйкес жырдың дүниеге келген жері де осы Маңғыстау. Жырдағы аттары аталған жер, су, тау, елді мекен атаулары әлі сол бұрынғы күйінде Маңғыстауда сақталған. Бұл жырды (эпос пен ертегілер циклі) Қазақтар мен қарақалпақтар «Алпамыс», озбектер «Алпамыш», башқұрттар «Алпамыпі пен Барсын Хылуу», татарлар «Алпамша», алтайлықтар «Алый Манаш», қырғыздар «Манас» деп атайды. Бұл эпостың барлық (оғыз, қоңырат, қыпшақ) нұсқаларында да, олардың пайда болған уақыты айтылмайды. Алайда жырдың Дешті Қыпшақ даласында пайда болып, дамығаны анық аңғарылады.

         Алпамыстың қоңырат тайпасынан шыққаны эпоста айқын көрсетілген, тіпті батыр шыққан Лақай руы да көрсетіледі. Эпоста Қоңырат тайпасының Орта жүзге жататыны, сондай-ақ осы тайпаға біріккен рулар саны отыз екі («отыз екі ата қоңырат») екені де айтылады. Эпостағы мәліметтерге сәйкес, Алпамыстың шыққан тегін былай деп есептеуге болады. Эпоста Арыстан баб туралы айтылады, аңыздарға сәйкес, ол мұсылмандар дүниесінде атағы мәлім, әулиелік және діндарлық қызметімен әйгілі Қожа Ахмет Иассауидің рухани ұстазы болған. Ескерте кететін жағдай екеуі де бір өңірде, яғни Нұқ пайғамбардың кемесі тоқтаған жерде ғұмыр кешкендерімен араларын бірнеше ғасырлар, тіпті мыңжылдықтар бөліп жатыр.

       Оның кесенесі (бұрыштарында төрт мұнарасы бар екі күмбезді) Оңтүстік Қазақстан облысының Қызылқұм ауданындағы Қоғам селосының маңында, Арыс өзенінің Сырдарияға құяр сағасында орналасқан. Эпосқа қарағанда, баласы жоқ Байбөріге ұлы Алпамыс пен қызы Қарлығаштың дүниеге келуі туралы басқа әулие-әнбиелермен бірге Арыстан баб та аян берген.

 

        «1936 жылы большевиктер (Москва)  Қарақалпақ Автономиялық Республикасын (165 мың кв. км) Қазақ ССР-інен ешқандай негізсіз, заңсыз тартып алып өзбектерге қосты. Олар қарақалпақ халқының  бұл жайлы не ойлайтынымен санасқанда жоқ. Ал, біздер өзбекке емес,  қазаққа туыс халықпыз. 14  желтоқсан 1990 жылы Қарақалпақ АССР-ы Жоғарғы Кеңесінің сессиясы «Тәуелсіздік Декларациясын» жариялады. Бірақ бізді Ташкент зорлықпен ұстап отыр.  (Ерназар Коныратов. Пресс секретарь Партии национального возрождения Каракалпакстана" Еркин Каракалпакстан". [email protected] 15.03.2008).

 

        «Өзбек өрістес ел,

        Қырғыз қоныстас ел,

        Қарақалпақ қарындас ел,

       Түрікпен тамырлас ел». Халық сөзінен.

       Қарақалпақтар Кеңестік Мәскеу билігінің зорлығымен қазақтан бөлінген ең соңғы туыс ел.
0 дауыс
Мы из Республики Каракалпакстана. Каракалпаки они не казахи. Каракалпакский язык вообще не похоже на казахский язык. Каракалпаки они Пешенеги и Поколение Огузов и Они жили нынешний Венгрии и России. Этнос каракалпака Дешти Кыпчак, Огуз, Пешенеги которые жили до нашей эры 3 2 века в Киевском княжестве. Зачем вам создать проблемы? Я не понимаю, каракалпак казах ногайцы, карашайцы, адигей, алтайцы Они все национальность же. Каракалпак это национальность и все. Наше язык похоже на друг другу 30%.Кому-то интересно о нас обсуждать и по этому я всем предлагаю  Сарбиназ Аннакулова Дем Бермес, это каракалпакская национальная песня.
0 дауыс
Қарақалпақтар - қазақ тектес халық. Оларда қазақтың мынадай рулары бар: Қаңлы, қыпшақ, қоңырат, маңғыт.т.б. Демек, қазақтарды құрайтын ру-тайпалар оларда да бар деген сөз. Тілдік жағынан айырмашылық өте аз. Кейбір жалғау-жұрнақтарында ғана айырмашылық бар. Мысалы бізде -лар, -лер, -дар, -дер, -тар, -тер деген көптік жалғаулары болса, оларда -лар, -лер ғана қолданылады. Бұрын қарақалпақтарда қазақтың әсері күшті болды, соңғы кезде өзбек тілінің әсері бар екені білінеді. Бұған, әрине, саясаттың ықпалы бар. Сондықтан қарақалпақтар қазаққа бөтен халық емес. Бізбен туыс халық. Бұрын қазақ елінде өз алдына бір тайпа ретінде өмір сүрген. Әйгілі "Ақтабан-шұбырынды" оқиғасы кезінде жан-жаққа шашырап, бір тобы Ферғана маңына, бір тобы Сұрхандарияға, бір тобы Арал теңізіне қарай (қазіргі Қарақалпақстан) бөлініп кетіп, сол жаққа қоныс басып қалған. Сол сияқты Науайы облысындағы тамды, Кенимех маңында да қарақалпақтар өмір сүреді.(Фергана, Сұрхандария, Науайы - Өзбекстандағы облыстар).
0 дауыс
Қәзіргі Талдықорған қаласы Қарақалпақтың жері болған екен деседі жұрт.
0 дауыс
Бала кунимнен естигеним Аксакал кариялардан (17-18гг)Казах -Жонгар шапкыншылыгында согыска шыкпай согыска салык Бермей жалтаргандарды  Согыс биткен сон Басына КАРА КАЛПАК(кара деген тус Баскимге) Кигизип АМУДАРИЯ асырып жилерген деседи Шындыгында Интернет желисинде Адебиеттерде КАРА КАЛПАК деген халыкты кездестрмейсин тек 18 гг орта тусында пайда болта керек
0 дауыс
Короче, мен ондай миллетшил адам емеспен. Агайинлер бундай геополитикалык сиясатты койынлар. Каракалпак казактын урыуы деген не? Бириншиден, Бизлер оз алдына халыкпыз, Академик Сабыр Камаловтын "Каракалпаклардын келип шыгыуы" китабы бар. Сонда жазылган Каракалпаклардын келип шыгыуы Печенеглерге тийисли екенлиги. Екиншиден, сизлер узак тарыйхты козгамай турып, бир асир алдын болган "Ак капшык" ашаршылыгында Амиударьянын томенги агысына кырдан ауган ата-бабаларымыз хаккында ойлап корин. Соган байланыслы анызларда бар. Маселен: Кырдан келген казак агайинлерге Бизин каракен коп жардем колын созган. Сонда бир Бабамыз казак тууысканларга атызынан кауын алып береди екен. Бир кунлери Ата жок уакта озлери алып жепти. Жесе дами жок екен сонда неге бундай болды деп ойланыпты. Сойтип Атага айтып "- Кауынды озиниз алып бермесениз бизлер пискенин табалмадык," депти. Солай етип олар кауын емес палау кабак алып жур екен. Бул халыктын аузында калган гап болса сол уактагы турмыстан хабар бермей ме!? Енди айтажагым неше ауладлар алмасып кетти. Бирак барибир сизлер бул хаккында азгантай ойланбайсызба. Ушиншиден, Мен мактаныш етиуим мумкин Бизин уатанласлар Казакта, Россияда, Кореяда, Германияда, Америкада хам Канадада мийнет етип атыр. Бул биринши наубетте сол мамлекетлердин талабына байланыслы. Экономиканы жаксы билген адамлар тусинеди егер талап (спрос) болмаса оган усыныс болыуынын улыума теориялык жактан илажы жок. Егер Казакстан Республикасынын мийнет базары талап етпесе сизин елге бармаган, жумыс ислемеген болар едик. Жане бир себеп ата-бабадан гап калган "Мен гезбеймен несибем гезеди" деп. Тортиншиси ен тийкаргысы, Хурметли Казакстанлык тууысканлар егер бир-биримизге деген жыллы суйиспеншилик тууысканлык сезимлери болса, оны соц. сетте отырып жазбай реал турмыста корсетейик. Жуумак ретинде, Мен Миллетим Каракалпак, Арысым Конырат, Урыуым Уйгыр, Тийрем Шийши. Анам Казак Табын, Ажым, Кошкарбай Ажым. Ауеле хак, кайдан шыкканымды умытпайман, умытпагайман. Каракалпак ата маканым. Казак дайы журтым. Еки мадениятта мен ушын катты кадирли. Адамлар не демейди балык ундемей деушилерге жууабым ойланындар достар сизин ертенги несибе кай жерде екен.
0 дауыс
Қарақалпақтар қазақ емес! Қазақтармен қарақалпақтар ол жақта бөлініп қырылысып жатады.
0 дауыс
"Біріңді қазақ, бірің дос, көрмесең істің бәрі бос".  Абай.
0 дауыс
ҚАЗАҚ ПЕН ҚАЛПАҚ БІР ТУҒАН

          Қарақалпақ (Толағай) халқы қазақтармен сан мыңдаған жылдар бойы бір туыс, бір тудың астындағы халық. Олар қазақ елі құрамынан, Кеңестер одағы кезінде Сталиннің бұйрығымен алынып, Өзбекстанға күні кеше ғана (1936 жылы) берілді. Сонау тарих түпкірінен бері қарақалпақ пен қазақтың атамекендері Арал теңізінің жағалаулары, Амудария мен Сырдария өзендерінің төменгі жағы болып табылады. Қарақалпақ халқын құрайтын тайпалардың құрамы да қазақтармен бірдей: үйсін, қаңлы, кыпшақ, арғын, керей, найман, алшын, қоңырат т.б. болып табылады. Тілдері де бізбен бірдей. Қарақалпақтың белгілі ақыны Бердақ өзінің «Шежіре» атты дастанында екі елдің туыс екендігін былайша жырлапты:

           «Анес, Малик-икки киши,           

           Пайғамбардың сахабасы,

           Анес қазақтың баласы,

           Шуннан «Алаш» болған екен.

           Маликтің улы Разы хақ,

           Яшлығында қойды гулпак,

           Кийген екен каракалпак,

          Шуннан «калпак» болган екен». Бұл жырдың мағынасы «Анес пен Мәлік, екеуі де қазақтың баласы. Мәліктің баласы Разының бас киімінің атауына байланысты, оның ұрпақтары «қарақалпақ» аталған» дейді.

           Нұрым ақын:

           «Бір туған Қазақ, Созақты

           Қазақ пен Қарақалпағың

           Бірге туған ар жағың» - деп түйеді. (Ө.Озғанбай «Ұлы Бесін» Алматы 2010 268 б.)    

           «Түменнен Айырқалпақ-ты,

           Айырдан Қазақ, Созақ-ты,

           Созақтан Қарақалпағың,

           Қазақ пенен Қалпағың

           Тумалас болад аржағы» (Ұзақбай Қазжанұлы (1897-1976)    

           «Сыбан менен Өзбек-ті,

           Сыбаннан туған ер Қалпақ

           Ер Қалпақ ұлын сұрасаң,

           Қазақ пенен Созақ-ты.

           Созақтан туған жарандар

           Қара мынау Қалпақты,

           Қазақ пенен бір туып,

           Хорезмде қалам деп,

           Өзі іздейді азапты (Әбубәкір Кердері. «Жолдас болсаң жақсыға мәртебеге жетесің» Ақтөбе-2011. 161 бет).                        

           «Майқы бидің баласы,

           Жиен менен Өзбекті.

           ...Баласы сол жиеннің қазақ, созақ,

           Созақтан жеке туды айырқалпақ,

           Баласы Айырқалпақтың Қарақалпақ:

           О дағы бірталай ел жатқан жалпақ.

           Қарақалпақ баласы үшеу екен:

           Қоңырат, Манғыт, Кенегес» (Ыбырай Ақұн Құлбайұлы «Алтынды Орда қонған жер» Ақтөбе-1994. 12 бет).       

           «Туыпты Қазақ пенен Созақ бірге

           Әкесі Айырқалпақ бір дейді ана.

           Созақтан Толағай мен Сүйір туып,

           Мекені аталады екен «бес қала»,

           Үргеніш, Төрткүл, Шымбай, Тақтакөпір,

           Қонысы Толағайдың тап сол ара.

           Толағай әуелде аты болғанымен,

            Атанған Қарақалпақ бара-бара (Ш. Жұбанұлының шежіресі. Хамит Маданов «Кіші жүз шежіресі». Алматы, 1994. 13 бет).

          Қазақтың ежелгі аңыз, ертегі, шежірелеріндегі көп айтылатын әйгілі Толағай (алып)  батырдың елі (ұрпақтары) осылар.   

           Жалпы қарақалпақ халқы бізбен туыс, кезінде сан ғасырлар бойы, тіпті күні кешегі 1936 жылға дейін олар қазақ  құрамында болды.   Олар қоңырат, он төрт ру деген бірлестіктерден тұрады. Қоңырат бірлестігі өз кезегінде шуулық (9-8 ру) және жауынгер (7 ру) болып бөлінеді. Он төрт ру да екі топқа бөлінеді: біріншісі қытай мен қыпшақ (қытай-қыпшақ), екіншісі – кенегес пен маңғыт (кенегес-маңғыт).

         Бұл жерде ноғай мен қарақалпақтың ұқсастығы екеу - қыпшақ пен кенегес, сондай-ақ маңғыт рулары. Сол сияқты қазақ-қарақалпақ ұқсастығы да екеу – қыпшақ, қоңырат, сондай-ақ қоңырат ішіндегі маңғыт пен қытайдың қосындысы – маңғытай.

         Қазіргі Қарақалпақ жеріндегі Әмударияның бір саласы Қазақдария деп аталса, Қазанкеткен    атты елді мекен, Қарабауыр, Қаражар, Қараөзен атты микротопонимдер бар.

         Бұдан шығатын қорытынды қазағы да, ноғайы да, қарақалпағы да бәрі бір халық, Шыңғыс хан одан да арғы сан мыңдаған жылдар бұрын құрылған қазақ мемлекеттігіне қараған елдер.

        «Қарақалпақ халқының құрамындағы қазақтың белді рулары үйсін, балғалы және қайшылы (жалайыр), қаңлы, қарамойын (қыпшақ), ашамайлы және шереуші (керей), бағаналы, терістамғалы, қара-керей және садыр (төртеуі де наймандар), байбақты, адай, сумұрын, беріш және таз ( бесеуі де алшын)»  (М.Тынышбаев «Қазақ халқының тарихына қатысты материалдар» Ташкент-1925. 27 бет).

        «Өзімізден айрылған қарақалпақ деген ел бар. Ол тіпті қазақ атанған соң айрылған. Олар Сырдарияға барып, орнығып, бұрынғы сарт атанып тұрғандармен бірге сарт атанған» (Ш.Құдайбердіұлы «Түрік, Қырғыз, қазақ һәм хандар шежіресі» Орынбор-1911. 65 бет).

        Жалпы түрік халықтарының тегі (түбі) бір екендігін және олардың бәрі Маңғыстаудан бастау алатындығын айғақтайтын басты деректердің бірі «Алпамыс батыр» дастаны болып табылады. Жырда айтылатын оқиға желісі Маңғыстауда болып өткен. Соған сәйкес жырдың дүниеге келген жері де осы Маңғыстау. Жырдағы аттары аталған жер, су, тау, елді мекен атаулары әлі сол бұрынғы күйінде Маңғыстауда сақталған. Бұл жырды (эпос пен ертегілер циклі) Қазақтар мен қарақалпақтар «Алпамыс», озбектер «Алпамыш», башқұрттар «Алпамыпі пен Барсын Хылуу», татарлар «Алпамша», алтайлықтар «Алый Манаш», қырғыздар «Манас» деп атайды. Бұл эпостың барлық (оғыз, қоңырат, қыпшақ) нұсқаларында да, олардың пайда болған уақыты айтылмайды. Алайда жырдың Дешті Қыпшақ даласында пайда болып, дамығаны анық аңғарылады.

         Алпамыстың қоңырат тайпасынан шыққаны эпоста айқын көрсетілген, тіпті батыр шыққан Лақай руы да көрсетіледі. Эпоста Қоңырат тайпасының Орта жүзге жататыны, сондай-ақ осы тайпаға біріккен рулар саны отыз екі («отыз екі ата қоңырат») екені де айтылады. Эпостағы мәліметтерге сәйкес, Алпамыстың шыққан тегін былай деп есептеуге болады. Эпоста Арыстан баб туралы айтылады, аңыздарға сәйкес, ол мұсылмандар дүниесінде атағы мәлім, әулиелік және діндарлық қызметімен әйгілі Қожа Ахмет Иассауидің рухани ұстазы болған. Ескерте кететін жағдай екеуі де бір өңірде, яғни Нұқ пайғамбардың кемесі тоқтаған жерде ғұмыр кешкендерімен араларын бірнеше ғасырлар, тіпті мыңжылдықтар бөліп жатыр.

        Оның кесенесі (бұрыштарында төрт мұнарасы бар екі күмбезді) Оңтүстік Қазақстан облысының Қызылқұм ауданындағы Қоғам селосының маңында, Арыс өзенінің Сырдарияға құяр сағасында орналасқан. Эпосқа қарағанда, баласы жоқ Байбөріге ұлы Алпамыс пен қызы Қарлығаштың дүниеге келуі туралы басқа әулие-әнбиелермен бірге Арыстан баб та аян берген.

        «1936 жылы большевиктер (Москва)  Қарақалпақ Автономиялық Республикасын (165 мың кв. км) Қазақ ССР-інен ешқандай негізсіз, заңсыз тартып алып өзбектерге қосты. Олар қарақалпақ халқының  бұл жайлы не ойлайтынымен санасқанда жоқ. Ал, біздер өзбекке емес,  қазаққа туыс халықпыз. 14  желтоқсан 1990 жылы Қарақалпақ АССР-ы Жоғарғы Кеңесінің сессиясы «Тәуелсіздік Декларациясын» жариялады. Бірақ бізді Ташкент зорлықпен ұстап отыр.  (Ерназар Коныратов. Пресс секретарь Партии национального возрождения Каракалпакстана" Еркин Каракалпакстан". [email protected] 15.03.2008).

 

       Қарақалпақтар Кеңестік Мәскеу билігінің зорлығымен қазақтан бөлінген ең соңғы туыс ел.

               «Өзбек өрістес ел,

               Қырғыз қоныстас ел,

               Қарақалпақ қарындас ел,

               Түрікпен тамырлас ел». Халық сөзінен.

    

    Тарих тағлымы: «Төртеу түгел болса, төбедегі келеді, алтау ала болса ауыздағы кетеді» (Халық мақалы).
0 дауыс

ҚАЗАҚ ПЕН ҚАЛПАҚ БІР ТУҒАН

Қарақалпақ (Толағай) халқы қазақтармен сан мыңдаған жылдар бойы бір туыс, бір тудың астындағы халық. Олар қазақ елі құрамынан, Кеңестер одағы кезінде Сталиннің бұйрығымен алынып, Өзбекстанға күні кеше ғана (1936 жылы) берілді. Сонау тарих түпкірінен бері қарақалпақ пен қазақтың атамекендері Арал теңізінің жағалаулары, Амудария мен Сырдария өзендерінің төменгі жағы болып табылады. Қарақалпақ халқын құрайтын тайпалардың құрамы да қазақтармен бірдей: үйсін, қаңлы, кыпшақ, арғын, керей, найман, алшын, қоңырат т.б. болып табылады. Тілдері де бізбен бірдей. Қарақалпақтың белгілі ақыны Бердақ өзінің «Шежіре» атты дастанында екі елдің туыс екендігін былайша жырлапты:

«Анес, Малик-икки киши,

Пайғамбардың сахабасы,

Анес қазақтың баласы,

Шуннан «Алаш» болған екен.

Маликтің улы Разы хақ,

Яшлығында қойды гулпак,

Кийген екен каракалпак,

Шуннан «калпак» болган екен». Бұл жырдың мағынасы «Анес пен Мәлік, екеуі де қазақтың баласы. Мәліктің баласы Разының бас киімінің атауына байланысты, оның ұрпақтары «қарақалпақ» аталған» дейді.

Нұрым ақын:

«Бір туған Қазақ, Созақты

Қазақ пен Қарақалпағың

Бірге туған ар жағың» - деп түйеді. (Ө.Озғанбай «Ұлы Бесін» Алматы 2010 268 б.)

«Түменнен Айырқалпақ-ты,

Айырдан Қазақ, Созақ-ты,

Созақтан Қарақалпағың,

Қазақ пенен Қалпағың

Тумалас болад аржағы» (Ұзақбай Қазжанұлы (1897-1976)

«Сыбан менен Өзбек-ті,

Сыбаннан туған ер Қалпақ

Ер Қалпақ ұлын сұрасаң,

Қазақ пенен Созақ-ты.

Созақтан туған жарандар

Қара мынау Қалпақты,

Қазақ пенен бір туып,

Хорезмде қалам деп,

Өзі іздейді азапты (Әбубәкір Кердері. «Жолдас болсаң жақсыға мәртебеге жетесің» Ақтөбе-2011. 161 бет).

«Майқы бидің баласы,

Жиен менен Өзбекті.

...Баласы сол жиеннің қазақ, созақ,

Созақтан жеке туды айырқалпақ,

Баласы Айырқалпақтың Қарақалпақ:

О дағы бірталай ел жатқан жалпақ.

Қарақалпақ баласы үшеу екен:

Қоңырат, Манғыт, Кенегес» (Ыбырай Ақұн Құлбайұлы «Алтынды Орда қонған жер» Ақтөбе-1994. 12 бет).

«Туыпты Қазақ пенен Созақ бірге

Әкесі Айырқалпақ бір дейді ана.

Созақтан Толағай мен Сүйір туып,

Мекені аталады екен «бес қала»,

Үргеніш, Төрткүл, Шымбай, Тақтакөпір,

Қонысы Толағайдың тап сол ара.

Толағай әуелде аты болғанымен,

Атанған Қарақалпақ бара-бара (Ш. Жұбанұлының шежіресі. Хамит Маданов «Кіші жүз шежіресі». Алматы, 1994. 13 бет).

Қазақтың ежелгі аңыз, ертегі, шежірелеріндегі көп айтылатын әйгілі Толағай (алып) батырдың елі (ұрпақтары) осылар.

Жалпы қарақалпақ халқы бізбен туыс, кезінде сан ғасырлар бойы, тіпті күні кешегі 1936 жылға дейін олар қазақ құрамында болды. Олар қоңырат, он төрт ру деген бірлестіктерден тұрады. Қоңырат бірлестігі өз кезегінде шуулық (9-8 ру) және жауынгер (7 ру) болып бөлінеді. Он төрт ру да екі топқа бөлінеді: біріншісі қытай мен қыпшақ (қытай-қыпшақ), екіншісі – кенегес пен маңғыт (кенегес-маңғыт).

Бұл жерде ноғай мен қарақалпақтың ұқсастығы екеу - қыпшақ пен кенегес, сондай-ақ маңғыт рулары. Сол сияқты қазақ-қарақалпақ ұқсастығы да екеу – қыпшақ, қоңырат, сондай-ақ қоңырат ішіндегі маңғыт пен қытайдың қосындысы – маңғытай.

Қазіргі Қарақалпақ жеріндегі Әмударияның бір саласы Қазақдария деп аталса, Қазанкеткен атты елді мекен, Қарабауыр, Қаражар, Қараөзен атты микротопонимдер бар.

Бұдан шығатын қорытынды қазағы да, ноғайы да, қарақалпағы да бәрі бір халық, Шыңғыс хан одан да арғы сан мыңдаған жылдар бұрын құрылған қазақ мемлекеттігіне қараған елдер.

«Қарақалпақ халқының құрамындағы қазақтың белді рулары үйсін, балғалы және қайшылы (жалайыр), қаңлы, қарамойын (қыпшақ), ашамайлы және шереуші (керей), бағаналы, терістамғалы, қара-керей және садыр (төртеуі де наймандар), байбақты, адай, сумұрын, беріш және таз ( бесеуі де алшын)» (М.Тынышбаев «Қазақ халқының тарихына қатысты материалдар» Ташкент-1925. 27 бет).

«Өзімізден айрылған қарақалпақ деген ел бар. Ол тіпті қазақ атанған соң айрылған. Олар Сырдарияға барып, орнығып, бұрынғы сарт атанып тұрғандармен бірге сарт атанған» (Ш.Құдайбердіұлы «Түрік, Қырғыз, қазақ һәм хандар шежіресі» Орынбор-1911. 65 бет).

Жалпы түрік халықтарының тегі (түбі) бір екендігін және олардың бәрі Маңғыстаудан бастау алатындығын айғақтайтын басты деректердің бірі «Алпамыс батыр» дастаны болып табылады. Жырда айтылатын оқиға желісі Маңғыстауда болып өткен. Соған сәйкес жырдың дүниеге келген жері де осы Маңғыстау. Жырдағы аттары аталған жер, су, тау, елді мекен атаулары әлі сол бұрынғы күйінде Маңғыстауда сақталған. Бұл жырды (эпос пен ертегілер циклі) Қазақтар мен қарақалпақтар «Алпамыс», озбектер «Алпамыш», башқұрттар «Алпамыпі пен Барсын Хылуу», татарлар «Алпамша», алтайлықтар «Алый Манаш», қырғыздар «Манас» деп атайды. Бұл эпостың барлық (оғыз, қоңырат, қыпшақ) нұсқаларында да, олардың пайда болған уақыты айтылмайды. Алайда жырдың Дешті Қыпшақ даласында пайда болып, дамығаны анық аңғарылады.

Алпамыстың қоңырат тайпасынан шыққаны эпоста айқын көрсетілген, тіпті батыр шыққан Лақай руы да көрсетіледі. Эпоста Қоңырат тайпасының Орта жүзге жататыны, сондай-ақ осы тайпаға біріккен рулар саны отыз екі («отыз екі ата қоңырат») екені де айтылады. Эпостағы мәліметтерге сәйкес, Алпамыстың шыққан тегін былай деп есептеуге болады. Эпоста Арыстан баб туралы айтылады, аңыздарға сәйкес, ол мұсылмандар дүниесінде атағы мәлім, әулиелік және діндарлық қызметімен әйгілі Қожа Ахмет Иассауидің рухани ұстазы болған. Ескерте кететін жағдай екеуі де бір өңірде, яғни Нұқ пайғамбардың кемесі тоқтаған жерде ғұмыр кешкендерімен араларын бірнеше ғасырлар, тіпті мыңжылдықтар бөліп жатыр.

Оның кесенесі (бұрыштарында төрт мұнарасы бар екі күмбезді) Оңтүстік Қазақстан облысының Қызылқұм ауданындағы Қоғам селосының маңында, Арыс өзенінің Сырдарияға құяр сағасында орналасқан. Эпосқа қарағанда, баласы жоқ Байбөріге ұлы Алпамыс пен қызы Қарлығаштың дүниеге келуі туралы басқа әулие-әнбиелермен бірге Арыстан баб та аян берген.

«1936 жылы большевиктер (Москва) Қарақалпақ Автономиялық Республикасын (165 мың кв. км) Қазақ ССР-інен ешқандай негізсіз, заңсыз тартып алып өзбектерге қосты. Олар қарақалпақ халқының бұл жайлы не ойлайтынымен санасқанда жоқ. Ал, біздер өзбекке емес, қазаққа туыс халықпыз. 14 желтоқсан 1990 жылы Қарақалпақ АССР-ы Жоғарғы Кеңесінің сессиясы «Тәуелсіздік Декларациясын» жариялады. Бірақ бізді Ташкент зорлықпен ұстап отыр. (Ерназар Коныратов. Пресс секретарь Партии национального возрождения Каракалпакстана" Еркин Каракалпакстан". *Emails are not allowed* 15.03.2008).

Қарақалпақтар Кеңестік Мәскеу билігінің зорлығымен қазақтан бөлінген ең соңғы туыс ел.

«Өзбек өрістес ел,

Қырғыз қоныстас ел,

Қарақалпақ қарындас ел,

Түрікпен тамырлас ел». Халық сөзінен.

Тарих тағлымы: «Төртеу түгел болса, төбедегі келеді, алтау ала болса ауыздағы кетеді» (Халық мақалы).

0 дауыс
Қазақлардiң турi қiтайлiқларға уқсайдi  қарақалпақлардiң турi есе қазақ қiтайга уқсамайдi
0 дауыс
Қазақ, қарақалпақ, өзбек, қырғыз, башқұрт, ноғай, татар, қырымлыларды қандай рулар құрайтынын қарасаңыз, осы халықтарды құрайтын рулардың бір екенін, айтылып жатқан ұлттардың аты - ұлыстардың аты екенін көресіз. Түбі бір деген осы. Алпамыс қазақ па, өзбек па, әзірбайжан ба деген дауды қою керек. Алпамыс - Қоңырат. Қоңырат қай халықтың құрамында болса, сол халық Алпамыс біздікі дейді. Түбі бір дегеннің тағы бір дәлелі осы. Біз ТҮРК деген бір халыкпыз. Тек тілімізде диалектикалық ерешеліктер бар.
0 дауыс
Кате жазба каракалпак тарихы Болгагратан басталады КАРА БОРИК деген атпент келе жатыр болинген анау мынау деп ангиме кате жасба Сабыр Камаловты жаксы билетиндей КАРАКАЛПАК ЕРТЕ ТАРЫЙХЫ деген китапты окы бауырым казакка каракалпакты жау кылма Сабыр камалов менин устазымнын устазы
0 дауыс
КАРАКАЛПАКЛАР КИМЛЕР БОЛГАН ?
Рус жазыушысы Евгений Гладилинннин История Древнего Мира Каракалпаклар деген интернет материалынан алынган.
Уллы Кытай дийуалынан баслап Франсиянын Алп тауларынадейинги аралыктагы бурынгы халыклардын ата-бабалары Каракалпаклар болган деп Евгений Гладелин пикир билдиреди хам далиллеп корсетеди.
Беглиги коп йошып кетсе бул халык,
Дастанларды койдай дизип атаган,
Хамме халыкты Каракалпактан шыгарып,
Оз тарийхын баслар Адам атадан.
Ал, енди Е. Гладелиннин Каракалпак халыкы хаккындагы материалларынан узиндилер келтирмекшимен. Каракалпаклардын этногезин иззертлеген айрым илимпазлардын айтыуынша, олар каракалпакларды кара-борикли, черные глубуки, канлы, печенеглер, половецлер, сак-массагетлер хам тагы баска деп айтады. Печенеглердин пайда болыуы каракалпаклардын дорелиуынын екинши этапына жатады хам печенег деген ат каракалпаклардын екинши аты деп санауга болады деген. Каракалпаклар тарийхы бизинше печенеглер заманын оннан да ары узак дауирлерге кетеди.
Бизин ерамыздан алдынгы 240-118-жыллары Уллы Кытай дийуалынан арка батыс жагында Хэсиден баслап Жер орта тенизи хам Кара тениз (ол заманларда Кара-Алп-Ак тенизи) аралыгында 44 турк кауимлери (косеми Афучжило) жасаган. Олардын хаммеси бир халыктын Кара-Алп, ягный, каракалпактын урым-путаклары болган. Каракалпаклар алты арыс Муйтен, Конырат, Кытай, Кыпчак, Кенегес, Мангыт болып коп заманлардан берли тарийхы бир, турмыс, кун кориси бир болып мын жыллык тажирийбе топлаган. Олардын излерин, ягный, атларын 100 ден асламдастанлардан, баска да ауызеки халык анызларынан, археологиялык хам де бахалы тарийхый естеликлерден табыуга болады. Хазирги заманда оз мийнетин хурмет ететугын бир де илимпаз каракалпаклардын коп асирлик тарийхы бар екенин бийкарлай алмайды. КАРА -ески каракалпактын тилинде улкен, уллы, АЛП -батыр, АК -таза, хакыйкый деген соз манислерин анлатады. Бул созлер косылып айтылса КараАлпАк, ягный каракалпак созин береди. Ал, бул соз елеге дейин терен иззертленбеген.
Каракалпак-кыпчак тили ХII-XV-асирлерде халыкаралык тил болып есапланган. Бул тил батысты шыгыс пенен байланыстырган. Бул тилде Темурланнын ози сойлеген. Шет еллерде, ГМДА жасаушы каракалпак гаррыларынын айтыуынша, Каракалпак-кыпчаклары Европаны Римнин кул етип басып алыуынан азат еткен. Кара Алп бабамыз, ягный каракалпаклар озинин ески Каракалпак-кыпчак тиллеринде сойлеп коп кудайларга сыйыныушы Европалыларга хамменин жалгыз кудайы-Танриге сыйыныуды уйреткен. Жакын уакытларга шекем дон, тер, кубан, урал казаклары кунделикли турмысында Каракалпак-кыпчак тиллеринде сойлеген. Оз ана тилин умытканы менен айырым украин, болгар, серб, хорватлар хам копшилик рус, француз, немецлер каракалпак урп-адетлерин жойткан жок, деп атап отеди Е. Гладилин. Усы жерде фолклорымыздагы балалар косыгы ядымызга туседи:
Балкан таудын басында,
Балык ойнар тусында…
Жокарыдагы аты корсетилген халыклардын биразы Балкан тауынын атирапында жасайды. Бир заманлары ата-бабаларымыз сол жерлерде жасаганлыгы тарийхтан малим.
Автордын айтыуынша, ески каракалпак тилиндей коп диалектли дуняда бир де бир тил жок. Улкен исеним менен айтыуга болады, дуняда каракалпаклардай 100 ден аслам дастаны бар бир де ел жок, деп келтиреди. Тилекке карсы, бизин ойымызша халыктын тарийхы асирден-асирлерге жергиликли сиясатшылардын пайдасы ушын хам олардын басымы астында хакыйкый тарийх бурмаланып жазылып келди. Солай етип руслар менен славянлар каракалпак-кыпчак тиллеринде жазылган шартнамасы жок етилди. Усы жерде косымша айтып кетсек орынлы болады. Белгили казак жазыушысы О. Сулейманов Азия китабында Игор полки хаккында жыр дастанынан каракалпаклар хаккында томендеги маглыуматларын кыскартып келтирип отемиз.
Турклердин ''озлеримиздин'' деп коп колланылатугын атларынын бири ''кара бориклилер'' сози есапланады. Тарийхшылар бул турк этномынын созбе-соз аударганда ''каракалпак'' манисин анлатады дейди. Егер ''ковун'' Чернигов князларынын гвардиясы (сайланды армиясы) болса, ал ''кара бориклилер'' Киев князлыгынын гвардиясы болган. Кара бориклилер XII-асирде Киев Русында огада айбатлы болган. Олар Киев хукиметинин мажилислерине (вече) катнаскан. Олардын княз сайлаудагы пикирлерин айрыкша жылнамаларга (летопись) жазып калдырган.
1149-жылы Юрий Долгорукидин баласы озинин акесине, путкил Рус жери хам Кара бориклилер сизлерди коллап кууатлайды. Киев тахтына Ростислав Мстиславич (Владимир Монамахтын баласы) отырганда да Путкил рус жери хам Кара бориклилер кууанды деп жуумаклайды О. Сулейманов (жазыушы Алма-ата 1975).
Халыкты тарийхынан жуда ет, бир атадан сон ол халык аламанга айланады, ал жане бир атадан сон ол халыкты койдын падасындай етип айдауга болады… деген нацизмнин огада белгили идеологи Геббельс. Тилекке карсы, оники дурыс –дейди Е. Гладелин. Каракалпак халыкы оз халыкынын тарийхын иззертлемеген деп айтыуга болмайды, олар биринши КПСС тарийхын бастан акырына дейин уйренген, оннан сон интернациональ идеологиянын бирдей фонды улыума тобеден оларга аз гана орын корсеткен. Сол дауирдин илимпазы биле тура Муйтенлердин, Коныратлардын, Кытайлардын, Кыпчаклардын, Кенегеслердин, Мангытлардын келип шыккан негизин жасырды, ягный, гумилжи етип жазды. (Аристотель муйтенлерди митан деген).
Башкуртлардын, татарлардын, туркменлердин, кыргызлардын, казаклардын, турклердин, азербайжанлардын, якутлардын, чувашлардын, уйгырлардын, кырым татарлардын, сибир татарларынын, тубинлердин, масхетинлердин, карачайлардын, черкесслердин, чеченлердин, ногайлардын, калмаклардын, адыгелердин, копшилик руслардын, украинлердын, айрым француз хам немецлердин жане де баска халыклардын хакыйкый ата теги Каракалпаклар болды. Буны мен мапгойликти гозлеп , ягный озимшеликке салып жазып отырган пикирим емес-бул тарийхый хакыйкатлык.
Тарийх каракалпак халыкын катты жазалады, олар елиуден аслам халыкка болинип кетти. Ен сонгы болиниу Чу дарьясы жагасында Козы басы деген жерде (Казакстаннын хазирги Жамбыл уалаяты) 1456-жылы казаклар Жанибекхан хам Керейханнын басшылыгында каракалпаклардан болинип кетти. Казак сози ески каракалпак тилинде болингенлерди анлаткан.
XVIII-XIX-асирлерде руслар Ислам дининдеги бурынгы озинин каналаслары болган каракалпакларды (татар, башкурт, алтайларды) хам онлаган миллион каракалпак-кыпчакларды куш пенен шокындырды хам фамилияларын озгертти. Жалгызбаслы Иванлар кайдан шыкты, олар тууыскан-туугансыз емес, олар Кара Алптын ауладлары еди. Оларды аныклау кыйын десенде болады, ансат десенде болады. Бунын ушын каракалпаклар менен Маслахат тобе де (Казачья круг, ягный, съезд деймиз бе) жыйналысыуы керек.
Еле христиан динин кабылламай турып мусылман каракалпаклар озинин канны бир тууысканлары ушын олардын аскерлери менен душпанларга карсы гурескен. Мысалы, ески рус тарийхын, адебиятын жаксы билген хам сонын менен ески каракалпак тилинде билген дуняга белгили рус аскербашысы, генерал лиссимус А. В. Суворов урыста каракалпаклардын аскерий онерин коллаган. Ол озинин хатында Полякларды 20000 жауынгериниз бенен багындыра алмайсан. Бул урыста каракалпаклар, калмаклар, башкуртлар бар. Болды, кыйал етиу тамам (А. В. Суворов, писма Москва, изд ''Нпука'' 1986-г. Стр.-395). Берген антына садык болган, урыска шыкканда кылышы менен бир-бирине силтесип 17000 каракалпак-кыпчаклар Кутузовтын армиясында да, француз Наполеоннын армиясында да урыска катнаскан. Оган Москва уалайаты Волокалам гузары бойындагы кыпчак-мамлюклардын кабиристаны гууа болды.
Хазирде менин менен ушырасып сойлескен казаклар ''Атаман'' деген создин манисин айта алмайды. ''Атаман'' ески каракалпак тилинде Ата мен ягный, атаман дегенди анлатады, -деп Е. Гладелин катардын сонында да коплеген далиллер келтиреди. Ески каракалпак тилинде Байкал сози Бай кол декгенди Москва сози Мас куйеу дегенди анлатады. Хазирги Москва Кремлинин он тарепинде Балчуг деген айланба бар, ол каракалпакшада Балшык дегени, Орел каласы (Ордеги ел), Саратоа-сары тау, Курган-Корган, Алман-(германия алыс дегенди билдиреди деген пикирлерди айтып, Каракалпаклар дунья жузине адеуир-ак из калдырган –деп автор ен сонында былай жуумаклайды:
Сауал тууылады. Не ушын сол заманлары Уллы хам Кудретли Империя болган халык хазир ше? Бул сауалларга жууаб излеген Е. Гладилиннин ози шет еллик уатанласларынан мынадай легенданы еситтим дейди:
Сол откен заманда огада кен каракалпак даласында Кара Айдарха (ески каракалпак тилинде Улкен Айдарха) жасапты. Ол сондай кудретли кушке ийе болган. Оган тен келетугын бул дуньяда хеш ким жок екен. Ким менен урысса да ол хаммесин женген. Енди онын карсыласатугын хеш бир душпаны да калмапты. Онын урыскысы келип карсылас излепти. Ен сонинда озиндей карсыласын тауыпты. Карсыласы болса онын ози болыпты. Ол ози менен айкасып, шайнасып кетипти хам адеттегидей ози женилипти…
Тарийхшылардын жазганындай, печенеглер, половецлер, КараАлпАк лар бизин билиуимизше хам терен тусиниуимизше олар бул дауирде биресе ажыралды, биресе косылды, сонында тууысканлык окпе-гийне ошпегенлиги менен олар болинди. Суйтип, олар тири уактында бир-бирине гор казды хам абырайлы болып олди. Ен сонында олардын тийкаргы ядросы каракалпаклар калды. Турк тиллес деп аталатугын баска да халыклардын тийкаргы хаслы негизин тап усы жерден излеу керек, деп жуумакластырады.
Автор коп излениулер алып барган хам тарийхый кунли пикирлерди ортага таслайды. Аныздагы Кара айдархалардай бир-бирин менсинбей, атаманларынын кызганышлы касийетлерин бизин халыкымыз атына айтылган тымсал сози канша ашынарлы болса да дурыс айтылган деп ойлаймыз.
Бизин халыкымыздын ауызбиршилиги астен жогалып бармакта. Бурын дунянын ярымынан коби КАРА-АЛП-АК ата-бабаларымыз ауызбиршиликли турде бир Улкен, Кудретли халык болып жасаган.

КАРАКАЛПАК
Каракалпактын хаслын сорасан арабты,
Амир патшасынан корди азапты,
Кырык мын аскер менен Гонени шапты,
Зулымлыкка конбей кошти каракалпак.
Бийгуна тогилди адамнын каны,
Орлеп жагалады Амиударьяны,
Жийдели-Байсын-Коныраттын маканы,
Уш айдай журип барды каракалпак.
Кыйынласып хар кун халыктын жагдайы,
Хеш бир уакта ис кормеген сарайы,
Ашлык болып кетти халыктын колайы,
Ел болып Едилге кошти каракалпак.
Кошип барган жери Кырымнын тауы,
Жайыктын жагасы Орал атауы,
Он мын уйли ногай Токтамыс ханы,
Бунын карауына кирди каракалпак.
Жайыктын бойына малларын жайды,
Хан есабын алды жарлы хам байдын,
Ханнын коз-карасы болмай колайлы,
Закатларын зыят берди каракалпак.
Жуз отыз жыл жайлап Едил-Жайыкты,
Ногайдын ханына толеп салыкты,
Бул да саган макан болмай калыпты,
Жайыкта жайлауын калды каракалпак.
Сыр дарьянын еки бойын жайлады,
Есапсыз мал жыйнап, койды айдады,
Бул Туркистан халыкка болып пайдалы,
Бир неше жыл онип-ости каракалпак.
Калмаклар аркадан жау болып келди,
Казаклар ысырылып буган жол берди,
Сегизмын калмакты калдырмай кырды,
Хабарын Бухарага тусти каракалпак.
Халыкларга жайылды бунын хабары,
Калмаклардан кайтып туспей гузары,
Бул Туркистан аш арыкка жагдайлы,
Оз еркине дауран сурди каракалпак.
Уш жуз кырык жыл Туркистанды жайлады,
Не батырлар шыгып халыкты коргады,
Акырында олда жайлау болмады,
Хорезмге кошер болды каракалпак.
Ата журты Туркистанды таслады,
Есенгелди, махрем жолды баслады,
Кытай, Конырат еки елдин дастаны,
Халык аузында аныз болды каракалпак.
Ел кошти каракалпак жолга сыймады,
Ойнап-оскен жерин кози кыймады,
Душпанлар аралап бийик тауларды,
Талай нахак кан тогилди каракалпак.
Кыйын болды каракалпактын халлары,
Жолы узак аскар минер таулары,
Кытай, кыпшак, кенегестин баллары,
Мын баланы жауга берди каракалпак.
Каракалпактын кошип куши болинди,
Урыс болып бийгуна кан тогилди,
Жауга кеткен мын баланы еситти,
Коныраттын намысы келди каракалпак.
Карастырып мал жайылган сабатты,
Амангелди минип келди ала атты,
Белине байлады алмаз, полатты,
Аспантайжан кылыш алды каракалпак.
Кууып жетип алды, калмакты шапты,
Амангелди ала атты ойнатты,
Калмакларды койдай кылып шуулатты,
Мын баланы алып кайтты каракалпак.
Аспантайжан кылыш кылып шойынды,
Карсы келген душпан кози ойылды,
Рустем дастандай кылды ойынды,
Жауга карсы атланганда каракалпак.
Кытай, Конырат бир кисинин баласы,
Бирликли хам ишинде жок аласы,
Душпанлардын буган жетпес шарасы,
Ауел бастан ханга карсы каракалпак.
Ажел жеткен бенде жолларда оледи,
Мийнети бар бенде азаплар кореди,
Жети жылга дейин ашлыклар болды,
Баринеде шыдам берди каракалпак.
Кырык жыл макан етти Жана дарьяны,
Халыктын томен болды турмыс аухалы,
Кырык бир деген жылда есин жийнады,
Хорезмге кайта кошти каракалпак.
Айта берсен ада болмас бул созлер,
Гонеден шыккалы дуньяны гезди,
Бес жуз он бир жылда Хийуага келди,
Хорезмге коныс басты каракалпак,
Хан сайлаган халыктын хамелдарларын,
Салык салып мал алыудын жолларын,
Зулым ханнын халкым корип зардабын,
Езиулиден еси кетти каракалпак.
Кимге жарлык берип пышак байлады,
Казы, метер, кус бегини сайлады,
Салык бермегенди урып кыйнады,
Дар астында олди талай каракалпак.
Уш агаш курдырды адам астырды,
Урып кыйнап халыкты атка бастырды,
Дарга асып олтирип гелле кестирди,
Не кунлер басыннан отти каракалпак.
Сак-Массагет, Огуз, Печенег, Кара борикли,
Чёрние глубоки, Кара Кыпчак, Ногай,
Мангол, Кара-алп-ак ауладларымыз,
Басынды тик котер Каракалпак!!!
Мангыт, Кенегес, Конырат, Кытай, Кыпчак, Муйтен он торт арыс Каракалпак.
0 дауыс
Қарақалпақ деген ұлт болмаған, олар қазақтар. Кейін бұрмаланып қарақалпақ ұлты болып шыққан.
Қай соғысқа екенін қайдам, үлкен соғысқа дайындалып, бүткіл қазақ даласынан жауынгерлерді жыйнайды. Оның ішінде бүткіл ру бар.
Адамның көп болғаны соншалық, бірін бірі танымайды. Қаракөлден тігілген Қарақалпақ, ол военный форма есебінде. Менімен келіспейтіндерің болса, хабарласыңдар.

Ұқсас сұрақтар

0 дауыс
7 жауап
28.05.2014 • Санаты: Тарих сұрақтары Белгісіз сұрақ қойды
0 дауыс
2 жауап
127,753 сұрақ
322,322 жауап
153,150 пікір
72,778 қолданушы