Абай Құнанбаев - қазақ тарихындағы беделді де, абыройлы тұлғалардың бірі. Абай шығармалары мəнді де, құнды да, ой түйдірерлік те жəне жан жақты. Əдебиет зерттеушісі жəне аудармашысы ретінде де көптеген үлес қосып, қазақ əдебиетіне өзінің өшпес таңбасын қалдырған. Ақын шығармаларының поэмасы да зерттеу аудару арқылы жазылған десе де болады. Абайдың үш поэмасы бар екендігін бəрі біледі, олар: "Ескендір", "Масғұт", "Əзім əңгімесі". Осындағы тарихқа жəне шығыс əдебиетіне жүгінілген поэманың бірі ол "Ескендір поэмасы" шығыста Зұлқарнайын, батыста Александр Македонский атымен танылған патша өмірі туралы жазылған.
Ескендір əлем билеген озін құдайдай санаған ауқатты, қатал, айлакер билеуші болған.
Оның қаталдығы халық қырғанынан, озін құдайдай санағаны, менен қорқындар, бастарынды иіндер дегендей ісінен, айлакерлігі жарты əлем жаулағандығынан байқауға болады. Бірақ əрине əр адамның рухани əлсіздігі болады, бірақ мұндай қорқынышы жоқ адамның демек Ескендірдің əлсіздігі неде? деген сұрақ туындайды. Сұраққа жауап ретіндегі өз ойым, Ескендірдің əлсіздігі ол байлықта жəне олжада, себебі Аристотель оған ашкөзсің, көзіне құм құйылғанша қанағат тұтпайсын деген, осындай ашкөздігінен оның байлық үшін жақынын құрбан етуге дайын екенін аңғаруға болады. Ескендір елсіз шөлге түсіп одан бір қамалға тап болып сол қамалды алмақшы болғанын білеміз. Сонда Ескендір алтын құлыпты сындыралмай, олжасыз қайтпайтынын да айтқан болатын. Ескендірге ақ орамалдағы қу сүйекпен алдап қамалдан ысырған, осы кезде əлсіздігі жақсы байқалады, сол қу сүйек Ескендірдің əлсіздігі демек бар байлығы бір қу сүйекті таразыда баса алмады, байлықтын орнына құм құйғанда қу сүйек берілді. Сондағы негізгі қу сүйектің мəні ол, о дүниеде байлықтын еш керек еместігінде. Демек Ескендірдің осындай əлсіздігі көп адамның жанын алып, қаншама халық елсіз қалған. Осындай бет пейнесі мықты қорқынышы жоқ, бірақ ішкі жан дүниесінде қорқынышы бар, ол өзінің байлығы болғанын байқаймыз.
Автордың негізгі ойы ол рухани ішкі əлсіздік басқада демек отбасында немесе елінде болу керек деп оилаимын. Осындай əлсіздікте мықты қамқоршы да, əділетті де, мықты билеуші болуға болады. Əрине қазір де байлыққа құмар Ескендір сияқты, бірақ басқа рөлдегі адамдар жетерлік, бірақ олардың өмірі өздерінің қолында жəне оны өзгертуге болады. Сондықтан байлық қуғанша, білім қуған артық деп оилаймын!