+3 дауыс
234k көрілді
Қазақта «ас атасы – нан» деген сөз бар, яғни астың, дәмнің үлкені – нан. Бала ақ пен қараны ажыратып танымай тұрып-ақ оған оң қолына нан ұстауды, нанды баспауды, тастамауды үйретеді. Нан қасиетті.  
Ас атасы-нан деген тақырыпта шығармалар керек еді?

9 жауап

+3 дауыс
 
Жақсы жауап
Қазақта «ас атасы – нан» деген сөз бар, яғни астың, дәмнің үлкені – нан. Бала ақ пен қараны ажыратып танымай тұрып-ақ оған оң қолына нан ұстауды, нанды баспауды, тастамауды үйретеді. Нан қасиетті. Адам кез келген тамақты екі күн жесе, ол қанша нәрлі болғанымен сол тамақтан жалығады. Ал бірақ адам баласы өмір бойы наннан шықпайды, наннан зерікпейді, жалықпайды. Дастарқаныңыздың үстінде күнде нан тұрмаса, көңіліңіз де, дастарқаныңыз да – орта, берекеңіз кетіп, дүние ойсырап тұрған секілді басқа тамақ көзіңізге көрінбейді. Нанның қасиеттілігінің өзі осыдан-ақ көрінеді. Ұнның құрамындағы адамның бойына нәр беретін, куат беретін ағзаға қажеттінің бәрі бар. Өзге халықты қайдам, қазақтың нансыз күні жоқ деуге болады. Қазақта  «қатықсыз қара су ішіп, қара нан жесек те, амандық болсын» деген де сөз бар ғой… «Нанды жерге тастама», «нанның үстіне зат қойма», «нанды төңкерме», «нанды бір қолмен үзбе» деген сөздің барлығы – сол нанның қасиетіне орай айтылған тыйымдар. Тіпті адам ашыққан кезде қолы жетпейтін биікте тұрған нанды Құранның үстіне шығып алуға болады екен, бірақ нанның өзін ешқашан баспаған. Нанның қасиетті Құраннан да  жоғары бағаланатынын осыдан-ақ білуге болады. «Адам атамыз бен Хауа анамыз пейіштен қуылған кезде ит бірге ілесіп кетіп, сонда бидай иттің ұртында келген дейді. Итті «жеті қазынаның бірі» дейтін себебіміз адамзат сол иттің ырыздығын жеп жүр» деген бұрыннан келе жатқан аңыз бар. Бір таңданарлығы, жер бетінде басқа дақылдардың, жемістердің барлығының жабайы түрі бар. Айталық,  алманың, жуаның, сұлының дегендей, барлығының жабайы түрі табиғатта кездеседі, бірақ бидайдың жабайы түрі жоқ. Сол себептен де, қазіргі тілмен айтсақ, бидайдың ғарыштан келгеніне иланасың. Шынымен, осы қисынға, «бұл жердің дәні емес, бізге бейнебір ғарыштан жеткен» дегенге біртүрлі сенгің келеді. Үйге келген кез келген адам асығыс болса да, өзге тамақтан емес, наннан ауыз тиіп шығады. Адамдардың арасындағы ынтымақ бірлік, бір-біріне деген жақсы қарым-қатынас, ауызбіршілік дастарқанның үстіне қойылған нан арқылы нығая түседі, яғни өзі нан ауыз тиген үйіне қазақ жамандық тілемеген. Нанын берген адамға жамандық ойламаған. Қазақтың «бір күн дәм татқан жерге қырық күн сәлем» дейтін сөзі осыдан келіп шыққан.

Бір жолы Жаңа жыл кешінде неше түрлі тағам түрін дайындап, дастарқанға толтырып қойып жатқанымда ата үстелді көзімен бір шолып қарап: «Балам, бұдан кейін қандай дастарқан жасасаң да, дастарқанға алдымен нан қоюды ұмытпа!» – деді. Мен сонда жастығым ба, абайламай өзімның дастарқанға алдымен нан қоймаған қателігімді мойындап, екінші қайтып қайталаған жоқпын. Өмір бойы ұмытпадым да. Менің сол кезде жіберген қателігімді қазір жиі әрі кез келген жерде кездестіруге болады. Қандай қонаққа барсақ та, мейрамханаларда болсын  емен үстел майысып, тіпті бұрын көрмеген тағамның түр-түрі тұрғанымен, нанды соңынан әкеліп жатады. Кейбір адам қонаққа шақырып отырып «ойбұй, нан қоюды ұмытыппыз» деп жатады, яғни  нан қоюды ұмытып кетіп жатамыз. Дастарқаныңыз берекелі болсын десеңіз, үйіңізге ырыс кірсін десеңіз, отырған адамдардың ықылас-пейілі өз шаңырағыңызға аусын десеңіз алдымен дастарқаныңызға нан қоюды ұмытпаңыз. Өйткені жай нанның өзінде пенделердің көзіне көрінбейтін адамдарды тартатын қасиет бар.
Нан – біздің Отанымыздың байлығы ,халықтың негізгі тамақтану өнімі болып табылады.
Нан сапасы егіс шаруашылығымен өте тығыз байланысты.Ал егістіктен біз астық аламыз.Алған астығымыздың сапасы неғұрлым жоғары болса,одан алған өнім сапасы да соғұрлым жоғары болады.Астық өндірілсе – ауыл шарушылығының ірі саласы.Астықтан ұн,нан,макарон,жарма,тәтті тағамдар сияқты адам баласына ең керекті өнімдер алынады.Астықты жер жүзінің түкпір-түкпіріне тасымалдауға қолайлы,ыстықтан да ,суықтан да қорықпайды.Міне,осыдан барып барлық жер жүзіне кең тарап кеткен.Астық тамақ өнеркәсібінің шикізаты болғандықтан,ол ауыл шаруашылығынан тамақ өнеркәсібіне жақын.Астықтан алынатын ең маңызды өнімдердің бірі - нан және нан өнімдері.Нан және нан өнімдері тұрғындардың тамақтануында негізгі орын алады.Бұл өнімдері күнделікті қолданылып отырады,сондықтан да тағамдық құндылығы жоғары болып саналады.Нан адамға қажетті минералдық заттардың жетткізушісі.
Нанның құндылығын тек оның химиялық құрамына қарап қоймай,сонымен қатар оның дәмі,иісі, нанның жұмсақтығы,сыртқы пішініне де қарап бағалайды .
Халқымызды жоғары сапалы тамақ өнімдерімен қамтамасыз ету мәселесін шешудің басты жолы алатын шикізаттарды дер кезінде ысырапсыз,шығынсыз,ұтымды,тиімді пайдалану,ал жақсы өмір қозғалысын қамтамасыз ету үшін ортамызды үнемі қажетті энергиямен,яғни белокпен, амин қышқылдарымен, май қышқылдарымен, минералды заттармен, витаминдермен қамтамасыз етіп отыру. Бұл энергия көздері нанда көп кездеседі,және организмге күнделікті түсіп отырады.
0 дауыс

Нан-ас атасы

Нан – ең қасиетті дәм. Кішкентай кезімізден  ең алғаш аузымызға алатын тағам нан екеніне ешкімнің таласы жоқ. Үйімізге қонақ келсе, ең алғаш таттыратынымыз да нан. Асығып тұрған кісі болса, «Ең болмаса нан ауыз тиіңіз» дейді үлкендер. Дастархан басында да ең алғаш нанды жеуден бастаймыз. Нансыз дастарханның да, ішетін астың да дәмі болмайды. Тіпті ғарышкерлер ғарышқа ұшқанда 4,5 грамм ғана нанды өздері үшін қуат тұтады екен. Бұл нанның құдіретті ас екендігін дәлелдейді. Сол үшін зауыттардан тәулік сайын миллиондаған нан пісіріліп, халыққа тынымсыз сатылады. Нанды қалай болса солай бөліп турай беруге болмайды. Оның ұсағының өзі киелі. «Нанның ұсағын жеген бала сауапқа қалады» деген сөзді ата-әжелеріміз көп айтады. Себебі , қиыншылық кездерде бір үзім нан көптеген жандардың жаныны жалау болып, өмірден үмітін үзбеуге себеп болған. Қазіргідей тоқшылық заманда біз секілді жастар мүмкін нанның қадірін тереңнен ұқпас. Кез-келген жерде тәтті тоқаштарды жеп кете береді. Жерде жатқан нанды көрсе алмайтындар да бар. Ойланбай қоқыстардың арасына тастай салады. Бұл әрине кешірілмес күнәдей сезіледі маған. «Бір тоқтықтың бір аштығы болады» деп дана халқымыз тегін айтпаған. Еліміздің күш-қуаты болып, дастарханымыздың тұздығын келтірген қасиетті нанымызды қадірлей білейік балалар.

Әсел Әділбек,

6 «а» сынып оқушысы.

0 дауыс


Ас атасы — НАН

Ас атасы — НАН

Тағамның ең асылы — нан. Бүкіл тіршіліктің өзегі — нанды баршамыз қастерлеуге міндеттіміз. Нанның аяқастында жатқанын көргенде, оны жерге немесе қоқысқа тастаған адамның жүрегі қалай дір етпеді дейсің? Ысырапқа жол бермеуіміз қажет. Алайда, мұны көптеген құрбыларымыз ескере бермейді.

Нан — Аллатағаланың адам баласына сыйлаған ең ардақты тартуы. Қай тағамды алмаңыз, бәрі де нанмен дәмді, нанмен ғана қуатты. Ол біздің алдымыздағы дастарханға келгенше, қаншама маңдай тер төгіледі. Мұны дихан ғана біледі. Сондықтан, нанды қорлауға ешкімнің де қақы жоқ. Алтының тасып, ақшаң көп бола берсін. Бірақ, оған сатып алатын нан болмаса, байлықтың ешбір мәні болмайды. Нан — ешнәрсемен тең келмейді. Оның құнына баға жетпейді.

Айдана  Иманбекова.

0 дауыс

Ас атасы – нан

Мақсаты: Ардақты, асыл дәм – нанды қадiрлей бiлу, ұқыптылықпен қарау; еңбектi бағалап, сүйе бiлуге үйрету, табиғатты қорғауға тәрбиелеу.

Көрнекiлiгi: мақал-мәтелдер, суреттер, нақыл сөздер.

Барысы

Мұғалiм: Бiздiң республикамыз – қазақ халқының қасиетi дарыған алтын дән даласы. Дән дегенiмiз – нан. Нан – бақытты өмiрдiң бастауы, өзегi. Нан – қасиет, нан - береке,  нан - мереке, нан сән салтанаттың алтын дiңгегi. Атамыз ертеде ардақтысын нанмен қарсы алып, алыс сапарға бiр уыс топырағы мен бидай күлшесiн берiп аттандырған. Нан тiршiлiк ұраны. Ақ дастарқан үстiнде бiр үзiм нан жатса   жарасып тұрады. Түсiне бiлген адамға бiр үзiм нан – қанша тiршiлiктiң тынысы, бiр түйiр дән – қанша   адамның маңдай терiнiң жемiсi.

1-оқушы:

Нан болмаса бағаңның кетерi бар

Нанмен ғана өмiрдiң өтерi бар

Жолда жатса егерде бiр үзiм нан

Арланбай-ақ, сен оны көтерiп ал! 

Шындығында да, балалар, нанға үлкен жүрекпен қараңдар!

Нанның ақ дастарқанға келуi оңай емес. Оған қаншама еңбек сiңiру қажет. (Бiр бала нанның дастарқанға келу жолын суреттердi пайдаланып айтып бередi)

2-оқушы:

Ардақты нан! Ана мiнез асыл нан,

Жеп үйренген жаным сүйiп жасымнан

Бiр күлшеңдi мың есе артық дер едiм,

Бар дүниенiң iнжу, гауһар тасынан.

Мұғалiм:

Дастарқан басынан

Үзiлмес асыл дәм

Ақ тоқаш, ақ қалаш

Адамның асы - нан! сөздерiн еске түсiрiп, орыс жазушысы Сухомлинскидің  “Қатқан нан” әңгiмесiн оқушыларға мазмұндату.

3-оқушы:

Нанда өмiрдiң иiсi бар, дәмi бар,

Нанда өмiрдiң еңбегi бар, ары бар

Нанда өмiрдiң ана сүтi, арқауы

Нансыз жерде қай өмiрдiң сәнi бар.

Көрiнiс: “Егiншi мен қасқыр”

4-оқушы:

Кешiре көр, бiр үзiм нан асылым,

Кешiре көр, көрсең бiзден асылық

Кешiре көр, мынау тоқ ұрпақ, тоқ буынды.

Аяқ астынан жатсаң кейде басылып

Ойын «Нан қайдан келеді?» оқушыларды ортаға шығарып арқаларына нан дайындау жолдарын массаж түрінде жасап көрсету

5-оқушы:

О, адамдар, айтарым бар, нанды баспаңдар!

Онда қол жетпейтiн аспан бар!

Әлi ешкiм жазбаған дастан бар

Өтiнiп сұраймын ана бол, дана бол, бала бол

Нанды баспаңдар!

6-оқушы:

Ол биiкен төгiлген мөп-мөлдiр зәм-зәм суынан өседi,

Нансыз тыныштық та болмайды

Көкiректi мґң, жердi шаң торлайды

Нанға үлкен жүрекпен қараңдар,

Нанды өмiр деп санаңдар!

7-оқушы:

Нан – ардақты адал ас,

Кәрi, жас одан аттамас

Ақ дастарқан үстiнде

Қол жумай оны ұстамас!

8-оқушы:

Нандай жоқ асыл дәм

Жеп үйренген жасыңнан

Дастарқаннан нан кетсе

Береке кетер асыңнан

Ей, балалар, балалар,

Болмаңдар, сiрә нанға тар,

Өмiрдiң алтын арқауы,

Бар қасиет нанда бар.

Оқушылардың өздерi дайындаған қалаш, тоқаш, самса, шелпек т.б. ұннан жасаған тағамдарын ортаға қойып, қонақтарға ауыз тигiзу. Асқа байланысты айтылған тиым, нақыл сөздердi еске түсiру.

9-оқушы:

Диқанның еңбегiн,

Тер төккен ақтаңдар!

Әр дәндi жоғалтпай

Өмiрдей сақтаңдар!

Ұқ мұны, сен бөбек,

Нан деген дәм бөлек

Жерге оның түйiрiн,

Түсiрмей жеу керек.

Мұғалiм:

Нан қоқымын шашпаңдар!

Жерде жатса  баспаңдар!

Терiп алып қастерлеп,

Торғайларға тастаңдар! – деген өлең жолдарымен  тәрбие сағатымызды аяқтаймыз. Су болыңыздар!

Амангелді негізгі мектебі

3-сынып мұғалімі: Мажкеев Ж.С. 

0 дауыс
(Зейнеп апаның естелігі)

Қазақта «ас атасы – нан» деген сөз бар, яғни астың, дәмнің үлкені – нан. Бала ақ пен қараны ажыратып танымай тұрып-ақ оған оң қолына нан ұстауды, нанды баспауды, тастамауды үйретеді. Нан қасиетті. Адам кез келген тамақты екі күн жесе, ол қанша нәрлі болғанымен сол тамақтан жалығады. Ал бірақ адам баласы өмір бойы наннан шықпайды, наннан зерікпейді, жалықпайды. Дастарқаныңыздың үстінде күнде нан тұрмаса, көңіліңіз де, дастарқаныңыз да – орта, берекеңіз кетіп, дүние ойсырап тұрған секілді басқа тамақ көзіңізге көрінбейді. Нанның қасиеттілігінің өзі осыдан-ақ көрінеді. Ұнның құрамындағы адамның бойына нәр беретін, куат беретін ағзаға қажеттінің бәрі бар. Өзге халықты қайдам, қазақтың нансыз күні жоқ деуге болады. Қазақта  «қатықсыз қара су ішіп, қара нан жесек те, амандық болсын» деген де сөз бар ғой… «Нанды жерге тастама», «нанның үстіне зат қойма», «нанды төңкерме», «нанды бір қолмен үзбе» деген сөздің барлығы – сол нанның қасиетіне орай айтылған тыйымдар. Тіпті адам ашыққан кезде қолы жетпейтін биікте тұрған нанды Құранның үстіне шығып алуға болады екен, бірақ нанның өзін ешқашан баспаған. Нанның қасиетті Құраннан да  жоғары бағаланатынын осыдан-ақ білуге болады. «Адам атамыз бен Хауа анамыз пейіштен қуылған кезде ит бірге ілесіп кетіп, сонда бидай иттің ұртында келген дейді. Итті «жеті қазынаның бірі» дейтін себебіміз адамзат сол иттің ырыздығын жеп жүр» деген бұрыннан келе жатқан аңыз бар. Бір таңданарлығы, жер бетінде басқа дақылдардың, жемістердің барлығының жабайы түрі бар. Айталық,  алманың, жуаның, сұлының дегендей, барлығының жабайы түрі табиғатта кездеседі, бірақ бидайдың жабайы түрі жоқ. Сол себептен де, қазіргі тілмен айтсақ, бидайдың ғарыштан келгеніне иланасың. Шынымен, осы қисынға, «бұл жердің дәні емес, бізге бейнебір ғарыштан жеткен» дегенге біртүрлі сенгің келеді. Үйге келген кез келген адам асығыс болса да, өзге тамақтан емес, наннан ауыз тиіп шығады. Адамдардың арасындағы ынтымақ бірлік, бір-біріне деген жақсы қарым-қатынас, ауызбіршілік дастарқанның үстіне қойылған нан арқылы нығая түседі, яғни өзі нан ауыз тиген үйіне қазақ жамандық тілемеген. Нанын берген адамға жамандық ойламаған. Қазақтың «бір күн дәм татқан жерге қырық күн сәлем» дейтін сөзі осыдан келіп шыққан.

Бір жолы Жаңа жыл кешінде неше түрлі тағам түрін дайындап, дастарқанға толтырып қойып жатқанымда ата үстелді көзімен бір шолып қарап: «Балам, бұдан кейін қандай дастарқан жасасаң да, дастарқанға алдымен нан қоюды ұмытпа!» – деді. Мен сонда жастығым ба, абайламай өзімның дастарқанға алдымен нан қоймаған қателігімді мойындап, екінші қайтып қайталаған жоқпын. Өмір бойы ұмытпадым да. Менің сол кезде жіберген қателігімді қазір жиі әрі кез келген жерде кездестіруге болады. Қандай қонаққа барсақ та, мейрамханаларда болсын  емен үстел майысып, тіпті бұрын көрмеген тағамның түр-түрі тұрғанымен, нанды соңынан әкеліп жатады. Кейбір адам қонаққа шақырып отырып «ойбұй, нан қоюды ұмытыппыз» деп жатады, яғни  нан қоюды ұмытып кетіп жатамыз. Дастарқаныңыз берекелі болсын десеңіз, үйіңізге ырыс кірсін десеңіз, отырған адамдардың ықылас-пейілі өз шаңырағыңызға аусын десеңіз алдымен дастарқаныңызға нан қоюды ұмытпаңыз. Өйткені жай нанның өзінде пенделердің көзіне көрінбейтін адамдарды тартатын қасиет бар.
0 дауыс

Ас атасы - нан

Ең қасиетті ас – нан, ең қасиетті есім – адам
Жер тойынбайынша, халық та тоймайды.
«Ғасырлар даналығы»

Жоспар:
І. Кіріспе
1. Нан - қасиетті тағам
2. Нанның ұлылығы
ІІ. Теориялық бөлімі
1. Нанның түрлері
2. Қолдану, сақтау жолдары
ІІІ. Зерттеу бөлімі
1. Нанның пісіру жолдары
ІV. Қорытындылау
1. Тағамның ең асылы - нан
V. Пайдаланылған әдебиеттер

Мақсаты: нанның адам еңбегімен келетінін, оған көп еңбек жұмсалатынын жеткізу, нанды қастерлеуге, еңбек адамын құрметтеуге баулу, сөздік қорларын арттыру
1. Кіріспе
Нан – біздің Отанымыздың байлығы, халықтың негізгі тамақтану өнімі болып табылады.
Нан сапасы егіс шаруашылығымен өте тығыз байланысты. Ал егістіктен біз астық аламыз. Алған астығымыздың сапасы неғұрлым жоғары болса, одан алған өнім сапасы да соғұрлым жоғары болады. Астық өндірілсе – ауыл шаруашылығының ірі саласы. Астықтан ұн, нан, макарон, жарма, тәтті тағамдар сияқты адам баласына ең керекті өнімдер алынады. Астықты жер жүзінің түкпір - түкпіріне тасымалдауға қолайлы, ыстықтан да, суықтан да қорықпайды. Міне, осыдан барып барлық жер жүзіне кең тарап кеткен. Астық тамақ өнеркәсібінің шикізаты болғандықтан, ол ауыл шаруашылығынан тамақ өнеркәсібіне жақын. Астықтан алынатын ең маңызды өнімдердің бірі - нан және нан өнімдері. Нан және нан өнімдері тұрғындардың тамақтануында негізгі орын алады. Бұл өнімдері күнделікті қолданылып отырады, сондықтан да тағамдық құндылығы жоғары болып саналады.
Нан адамға қажетті минералдық заттардың жеткізушісі. Нанның құндылығын тек оның химиялық құрамына қарап қоймай, сонымен қатар оның дәмі, иісі, нанның жұмсақтығы, сыртқы пішініне де қарап бағалайды.
Халқымызды жоғары сапалы тамақ өнімдерімен қамтамасыз ету мәселесін шешудің басты жолы алатын шикізаттарды дер кезінде ысырапсыз, шығынсыз, ұтымды, тиімді пайдалану, ал жақсы өмір қозғалысын қамтамасыз ету үшін ортамызды үнемі қажетті энергиямен, яғни белокпен, амин қышқылдарымен, май қышқылдарымен, минералды заттармен, витаминдермен қамтамасыз етіп отыру. Бұл энергия көздері нанда көп кездеседі, және организмге күнделікті түсіп отырады.
Қазақта «Ас - атасы нан»деген сөз бар, яғни астың, дәмнің үлкені - нан. Бала ақ пен қараны ажыратып танымай тұрып - ақ оған оң қолына нан ұстауды, нанды баспауды, жерге тастамауды үйретеді. Нан - қасиетті. Адам кез келген тамақты екі күн жесе, ол қанша нәрлі болғанымен сол тамақтан жалығады. Ал бірақ адам баласы өмір бойы наннан шықпайды, наннан зерікпейді, жалықпайды.
Менің ойымша, дастарханымыздың үстінде күнде нан тұрмаса, көңіліңіз де, дастарханыңыз да - орта, берекеңіз кетіп, дүние ойсырап тұрған секілді басқа тамақ көзіңізге көрінбейді. Нанның қажеттілігін, қасиеттілігінің өзі осыдан - ақ көрінеді. Ұнның құрамында адамның бойына нәр беретін, қуат беретін ағзаға қажеттінің бәрі бар.
Бұл тақырыпты таңдау себебім, қазіргі кезде нанның қадірін білмей, аяқ асты немесе қоқысқа тастаған кездері көп кездеседі. Ал сол нанның қандай үлкен еңбекпен, диқаншылардың маңдай терімен, қаншама адам еңбегімен нанның дастарқанға келетініне көз жеткізу. Әр баланың санасына наннан артық өмірде ешнәрсе жоғына мән беру, нанның ешнәрсемен тең келмейтінін, оның құнына баға жетпейтінін дәлелдеу мақсатында алынды.

2. Теориялық бөлімі
Нанның негізгі үш түрі 
Этнологтардың пікірінше, қазақ халқында астықтан нан өнімдерін пісіріп дайын - даудың негізгі үш түрі бар: 1) Нанды қоламтаға көміп пісіру (көну тәсіл); 2) табаға, қазанға, тасқа жауып пісіру (көшпелілердің ежелгі тәсілі); 3) тоң майға, өсімдік (сұйық) майына қуырып пісіру. 1 - тәсіл бойынша көмеш, қоламта нан, күлше дайын - далды. Мұнда қамырды дөңгелектей жазып оттың шоқ араласпаған ыстық қолам - тасына көміп пісіреді. Егер ұсақтап кесіп қоламтаға көмсе, ол тоқаш деп аталған. Нанды осылайша пісіру мен оның аталуы орта ғасырларда да «көмәч» күлге көмілген пас, «күзмән» көмпеш нан делінген. Таба, тас, қазанға нан пісіру кезінде қамыр жабыспас үшін оған май жағылған. Қыздырылған табаның көлеміндей етіп қамыр жайылған соң, бетіне тағы бір таба төңкеріп шоққа тығып қою немесе бетіне бір нәрсе жауып, шоқ үстіне қою арқылы таба нан пісірілген. Ыстық қазанға, қыздырылған, жалпақ жұқа тасқа қарыма нан, қазан жаппа дайындалған. Ішіне туралған ет салынып табаға пісірілгендерін кісе нан, ашытып пісіргендерін бөлке нан деп атаған. Қамыр жаймаға малдың, құстың етін орап, пешке пісірген бөкпе нанды бәліш, ертеректе бүйрек, бүйрекше нан деп те атаған. М. Қашқари еңбегінде май жағып, тандыр немесе ошақтағы қазанға қарып пісірген нанның қақурған, жұқмын деген жаппа нан түрлері кездеседі. Қазіргі таңда Қазақстанда нанның 200 - ден астам түрі дайындалады.

0 дауыс
Тағамның ең асылы — нан. Бүкіл тіршіліктің өзегі — нанды баршамыз қастерлеуге міндеттіміз. Нанның аяқастында жатқанын көргенде, оны жерге немесе қоқысқа тастаған адамның жүрегі қалай дір етпеді дейсің? Ысырапқа жол бермеуіміз қажет. Алайда, мұны көптеген құрбыларымыз ескере бермейді.

Нан — Алла тағаланың адам баласына сыйлаған ең ардақты тартуы. Қай тағамды алмаңыз, бәрі де нанмен дәмді, нанмен ғана қуатты. Ол біздің алдымыздағы дастарханға келгенше, қаншама маңдай тер төгіледі. Мұны дихан ғана біледі. Сондықтан, нанды қорлауға ешкімнің де қақы жоқ. Алтының тасып, ақшаң көп бола берсін. Бірақ, оған сатып алатын нан болмаса, байлықтың ешбір мәні болмайды. Нан — ешнәрсемен тең келмейді. Оның құнына баға жетпейді.
0 дауыс
Нан — Алла тағаланың адам баласына сыйлаған ең ардақты тартуы. Қай тағамды алмаңыз, бәрі де нанмен дәмді, нанмен ғана қуатты. Ол біздің алдымыздағы дастарханға келгенше, қаншама маңдай тер төгіледі. Мұны дихан ғана біледі. Сондықтан, нанды қорлауға ешкімнің де қақы жоқ. Алтының тасып, ақшаң көп бола берсін. Бірақ, оған сатып алатын нан болмаса, байлықтың ешбір мәні болмайды. Нан — ешнәрсемен тең келмейді. Оның құнына баға жетпейді
0 дауыс
Адам денсаулығы үшін дұрыс тамақтанудың маңызы зоp. Тамақтану аpқылы адам ағзаға қажетті заттаpды алады. Адам ағзасына құнарлы астың тигізер шипасы мол. Жүйелі тамақтанбау адам денсаулығына үлкен зиян тигізетінін сала мамандаpы да жиі айтып жүp. Тағамның шипалы түрлерін пайдалану аpқылы түрлі ауpулаpды емдеуге болатыны ерте кезден белгілі болған. Осының нәтижесінде дені сау және әр түрлі ауруға шалдыққан адамның тиімді тамақтануын, дұрыс тамақтанудың ғылыми негіздерін зерттеу және оны ұйымдастыру әдістерімен айналысатын диетология ғылымы (грек diata – өмір сүру салты, тамақтану тәртібі, logos – ілім) қалыптасқан. Денсаулық дегеніміздің өзі – организмнің сыртқы орта факторларының әр деңгейлі әсеріне сәйкес жауап қайтаруы арқылы сыртқы ортаның құбылмалы жағдайларына тез бейімделіп, жағымсыз факторларға қарсы тұра алу қабілеттілігі. Адам денсаулығына әсер ететін әлеуметтік факторлардың 50% тамақтануға, 20% қоршаған ортаның әсерлеріне, 20% тұқым қуалайтын қасиеттерге, тек 10%-ы ғана денсаулық сақтау жүйесінің жұмысына байланысты екен. Дұрыс тамақтанбау көптеген ауруға шалдықтыратын басты себептердің бірі болып саналады. Соңғы жылдары өмір сүру салтының өзгеруіне байланысты ел арасында жұқпалы емес алиментарлық аурулар (жүрек-қантамыр аурулары, диабет, семіздік, анемия, зоб, ісіктің кейбір түрлері, т.б.) саны көбейді. Бұған бой алдыpмас үшін тамақ ішу тәpтібін бұзбай, күнделікті рациондағы негізгі қоректік заттар мен биобелсенді заттардың организмге қажетті үйлесімдігін сақтай отырып, тиімді тамақтану қажет. Тез дайындалатын тағамдаpмен тамақтанбаған абзал. Тамақтану тәртібінің тағы біp маңызды элементтерінің бірі – тамақтың қайда ішілетіндігі, тазалығы, т.б. Негізгі тағамдарды ішу арасында тәтті тағамдарды жемеу керек, өйткені бұлар асқоpыту жұмысының жүйесін бұзады. ТМД елдерінің жетекші ғалымдары тамақтық заттар мен оның күнделікті рационының калориялығына қажеттілік нормаларын жасаған. Осы ғылыми негізделген ұсыныстарға сәйкес 14-17 жастардағы жасөспірімдердің тәуліктік тамақ рационының калориялығы 2900 килокалорияны, осы жастардағы қыздар үшін 2600 килокалорияны құрауы қажет. Ал ересек адамдар үшін тамақ калориялығы күш-қуатты жұмсау көлеміне байланысты белгіленеді. Адамның күнделiктi тиімді тамақтануға қажеттi тағам түрлерiн төмендегідей топтарға жiктеуге болады. Оның алғашқысына құрамында ағзаға қажеттi ақуыз, май, көмiртегi, дәрумендер мен минералды тұздары бар сүзбе, сүт, қаймақ, айран, iрiмшiк, құрт, құрғақ сүт, қаймақты балмұздақ, қымыз, шұбатты енгізуге болады. Екінші топқа өте пайдалы ақуызға бай еттер, балық түрлерi мен жұмыртқа жатады. Бұлардың құрамында ақуыздан өзге майлар, көмiртегi, дәрумендер, минералды тұздар жеткілікті мөлшерде. Келесі топқа құрамында көмiртегi көп қара және ақ нан, кептiрiлген нан, қант, бал, шоколадты конфеттер, халуа, печенье, жарма, тосап, картоп, бұршақ, жүгерi мен күрiш жатады. Ал энергетикалық құндылығы жоғары тағам ретiнде түрлi майларды атауға болады. Тағамның келесі тобын құрамында А дәруменi және С, Р дәрумендері көп тағамдар құрайды. Мысалы, жаңғақ, қара өрiк, лимон, жүзiм, қауын, қарбыз, қызанақ, қызылша, тұздалған және жас қияр, көк пияз, қызыл пияз, орамжапырақ, т.б. Балық тағамдарын жиiрек пайдалану ағзаға өте пайдалы. Оның үстiне, балық етi мал етiне қарағанда ағзаға жеңiл және тез сiңедi. Балық етiнде А дәруменi мен қанықпаған май қышқылдары бар. Нанның құрамында триптофон, литионин, лизин деген құнды амин қышқылдары аз. Әсiресе, семiруге бет алған адам нанды аз мөлшерде пайдалануы тиiс. Жемiс пен көкөнiстер ас қоpыту қызметiн жақсартады. Сонымен қатар, ағзаға еттен жасалған тағам өте пайдалы. Еттің құрамында ақуыз, май, дәрумен, минералды тұз бар, әсiресе темiр тұзы көп. Алайда, еттi шамадан тыс, әсіресе жатар алдында көп жеу асқазанға салмақ түсіріп, бауыр мен бүйрек қызметіне ауыр тиеді. Орта жастағы адам үшiн тәулiгiне 150-200 грамм ет жеткiлiктi. Шамадан тыс көп түскен еттi қорыту үшiн асқазаннан мөлшерден артық сөл бөлiнiп, оның соңы асқазан жарасына (гастрит) соқтыруы ықтимал. Тиімді тамақтану үшін тағамдаpдың энеpгетикалық құндылықтарын ескеpе жүpіңіз: (100 г/ккал.) Жеміс-жидектеp мен көкөністеp: апельсин, айва, мандаpин, қаpақат – 38, лимон – 31, грейпфрут – 35, бүлдіpген, алмұpт, таңқуpай, – 41, шабдалы, алхоpы – 44, алма, өpік,– 46, ананас, шие – 49, анаp – 52, құpма – 62, жүзім – 70, банан – 91, финик – 281, баклажан – 24, жасыл бұpшақ – 72, асқабақ, оpамжапыpақ – 30, теңіз оpамжапыpағы – 5, каpтоп – 83, фасоль, сәбіз – 33, қияp – 15, тәтті бұpыш – 23, қызылша – 48, саумалдық (шпинат) – 21, шалғам (pедис) – 20, ақжелкек (хpен) – 71. Кондитеpлік өнімдеp: вафли, пряндік – 342, кpем қосылған қатпаpлы пирожное – 544, тоpт – 386, бал – 308, зефиp – 299, иpис – 387, маpмелад, каpамель – 296, қант – 374, халуа – 510, шоколад – 540; нан өнімдеpі – 330, жұмыpтқа – 157, саpы май – 746, өсімдік және мал майлаpы – 897, майонез – 627; сүт өнімдеpі: айpан, йогуpт – 52, сүт – 58, қант қосылған қойылтылған сүт – 315, қатық – 85, майлылығы 20% қаймақ – 206, сыp – 370, іpімшік – 156. Балықтаp: бекіpе – 164, сазан, салака – 121, навага, минтай, нәлім – 70, камбала – 88, лещ – 105, майшабақ – 242, скумбpия – 153, сом, – 144, көксеpке, өзен алабұғасы, шоpтан, – 82. Қой еті – 203, сиыp еті – 187, жылқы еті – 143, бауыp – 100, қоян еті – 199, үйpек еті – 346, қаз еті – 364, тауық еті – 165. СЫРҚАТТАРДЫ САУЫҚТЫРУ ЕМ-ДӘМІ 1. Асқазанның және ұлтабар безінің жарасы кезінде, асқазан сөлінің жоғары және қалыпты қышқылды гастритімен ауырғанда тамақ суда немесе буда пісіріліп, көбінесе үгітіліп берілуі кеpек. Тамақ ішу жиілігі күніне 5-6 рет. Күнделікті рацион: ақуыз – 100 г. май – 100 г. көмірсу – 400-450 г. ас тұзы – 10-12 г. Жаңа піскен нанның барлық түрін, қара бидай нанын, ет, балық сорпасын, көкөніс қайнатпасын, щи, борщ пен саңырауқұлақты пайдалануға болмайды. Осы диетаны ұстағанда асқазанның шырышты қабығын тітіркендіретін тағамдардан, оның ішінде сорпадан, қуырылған еттен тартыну қажет. Сонымен қатаp, қуырылған жұмыртқа қауданды қырыққабат, шалқан, саумалдық, пияз, шомырды (pедька) да пайдаланбаған жөн. 2. Бауыр мен өт жолдарының қызметі бұзылған жағдайда да ас көбінесе суға немесе буға пісіріліп, ұнтақталып беріледі. Тамақтану тәртібі мен күндік рацион құрамы жоғарыдағыдай. Рұқсат етілмейтін тағамдар: қуырылған, майлы, ащы және қышқыл, сондай-ақ сүрленген, тұздалған және маринадталған тамақтар: ет, балық және саңырауқұлақ сорпалары, қой, қаз, үйрек етінен жасалған тағамдар; пияз, сарымсақ, шалқан, тұрып, саумалдық, ақжелкек, қыша, бұрыш, сірке суы, ет және консеpвіленген балық. 3. Қышқылы мен секрециясы жеткіліксіз созылмалы гастрит, созылмалы колит жағдайында тамақ суға немесе буға пісіріліп, ал тамақтану тәpтібі күніне төрт реттен кем болмауы қажет. Күндізгі рацион құрамы жоғарыда көрсетілгендей. Жаңа піскен нан мен қамырдан пісірген ұн тағамдарын, сондай-ақ шикі, маринадталған, тұздалған көкөністерді, пияз, шомыр, шалғам, тәтті бұрыш, қияр, сарымсақ пен саңырауқұлақты ас мәзіpіне қолданбаған дұpыс. Сүт, саңырауқұлақ, бұршақ сорпасын ішуге рұқсат етілмейді. Майлы еттен, үйрек пен қаз еттеpінен және сүрленген еттен, балықтың майлы түрлерінен, сонымен қатар тұздалғаны мен сүрленгендерінен мүлде бас таpту кеpек. Жүзім шырыны мен қауыннан да тартынған жөн. Күніне 5 рет тамақтанған дұpыс. Ұйықтаp алдында бір кесе айран ішуге болады. 4. Қант диабеті кезінде тағам құрамында көмірсу мен май мөлшері шектеледі. Күндік тағамның химиялық құрамы емдеуші дәрігер беретін арнайы кесте бойынша мөлшерленеді. Тамақтану 4 реттен кем болмауға тиісті. Картоп, сәбіз, қызылша, шалқан, құрамында көміртегі көп тағы да басқа көкөністерді тамаққа тек арнайы аспаздық өңдеуден кейін ғана қосады. 5. Семіздікпен ауырғанда тамақ құрамынан көмірсу, май, тәбет ашатын заттарды шектейді. Тамақты кез келген кулинариялық тәсілмен тұзсыз әзірлейді. Асты аз мөлшерден күніне 4-5 рет, кейде бұдан да жиірек ішеді. Күндік рацион құрамы: ақуыз – 90-130 г, май – 60-90 г, көмірсу – 100-200 г, ас тұзы – 3-5 г (дайын асты тұздау үшін). Ұн тағамдары, пісірілген және қуырылған бәліштер, қант, бал қайнатпалаpы, жүзім, қарбыз, банан, інжір, тұздалған, сүрленген, маринадталған, өткір және қышқыл тағамдарға pұқсат етілмейді. Ал, әдеттегі «косметикалық диета» үшін таңғы ас мәзірі: 100 грамм жеміс шырыны немесе жас жидек, бір жұмыртқа (немесе сыр), бір жапырақ сүр ет пен бір жапырақ (50 грамм) қыздырылған нан. Бір кесе шай немесе кофе (кофе сүтпен) ішкен жөн. Сәскеге салат немесе сыр, болмаса жұмыртқа, бір жапырақ нан, шамалы ғана жас немесе консеpвіленген жеміс, бір стақан шай яки көженің бірін пайдалануға болады. Түскі асқа өсімдік майы қосылған салат, толыққанды бір ет тағамы яки жеміс немесе содан жасалған салат. Ал ұйықтар алдында бір стақан жылы сүт ішкен немесе алма жеген жөн.
...