Астана сөзі қазақ тіліне парсы тілінен ауысқан. Онда ол "киелі орын", "босаға" деген мағыналарға ие.
Қала тарихы
Қала мен біздің бүкіл еліміздің тағдырын өзгерткен елеулі адым Қазақстан Президенті Нұрсұлтан Назарбаевтың астананы Алматыдан Ақмолаға көшіру туралы саяси шешімі болды. Кеңес Үкіметі ыдырағаннан кейін бірінен кейін бірі кәсіпорындар тоқтай бастады және жұмысшылар мен қызметкерлердің көпшілігі жаңа, нарықтық жағдайда өмір сүру тәжірибесін енді ғана үйрене бастаған кез еді, осы шешім біраз дау тудырды.
Алайда жаңа астананың бірінші он жылы осы шешімге орай Қазақстан картасында бүкіл ел мақтан тұтып, бүкіл әлем таң қалған қала пайда болғанын көрсетті.
Қазақстанның жаңа астанасының келбетінде терең саяси, рухани және философиялық мән жатыр. Бұл жай ғана қазіргі заманғы мегаполис қана емес, біздің мемлекетіміздің қайта тууының, жаңару мен Қазақстан халқының терең де дәл руханилықты иелену белгісі. Астана қазақстандықтардың барлық буынының арманы, үміті мен келешегі байланысқан қала болды.
Бозоқ қаласы
Есіл өзенінің сол жағалау даласында мыңдаған жылдар бұрын пайда болған қыпшақ сұлтанының әскери ордасы Қазақстанның жаңа астанасы - Астана тарихында өз орнын алды. Бозоқ қаласының орнын ашу және зерттеуге орай қала тарихының мыңдаған жыл өткен заманға кететіні анықталды.
Нұра мен Есіл өзендерінің бассейндерінде орналасқан орта ғасырлық қалаларды іздестірумен XX ғасырының басынан бастап әйгілі ғалымдар да, жергілікті өлкетанушылар да айналыса бастады. Алайда астананы Алматыдан Ақмолаға көшірумен байланысты жоғарғы Есіл маңын жоспарлы археологиялық зерттеу басталды. Бозоқ 1998 жылы Есіл археологиялық экспедиция басшысы мен негізін қалаушы К.А. Ақышевпен ашылды.
Тұрақ әскери орда ретінде туындады, бұл жерде Далалық жібек жолының сауда керуен жолдарының маңызды торабын бақылаған қыпшақ сұлтанының ордасы. Бозоқ қаласының келбеті мен әскери - бекініс сапасы алтын орда уақытының әскери ісінің деңгейіне сәйкеспейді, бұл Сарыарқа даласында оғыз - қыпшақ тайпалары көтеріле бастаған монғолға дейінгі кезеңдегі қаланың пайда болуына әкелгенін растайды.
Ғасырлар өтіп жатты, орынды бірінші қоныстанғандар қалдырып кетті. Қаланың тарихында екінші кезең Қыпшақ хандығының (Х-ХІғ.) далада күшею кезеңіне келеді. Осы орынды мекендеген қыпшақтар орларды тазартты, қыш кірпіштерден және ағаштан үйлер салды. Алаңдар ортасында киіз үйлер тұрды. Олардың іргетасы қазу барысында ашылды. Қаланың жаңа тұрғындары орларды жауып, бұл жерде бірінші рет бірінші кесенелер мен минареттер салды. Бұның еш таңқаларлығы жоқ, себебі көне заманда далада қалалар қасиетті орындар, ата баба мазараттарының айналасында қалыптасатын.
Осы орынды игерудің үшінші кезеңі алтын орда дәуірінде (XIII-XIV ғ) басталды және жаңа мерзімге дейін жалғасты. Бозоқ қаласының орны табыну орталығының мәртебесіне ие болып ақ сүйектерді жерлеу орны болады. Мүмкін осы жерде бірінші мұсылман миссионерлердің біреуі жерленген шығар, мазарат қасиетті болды. Бозоқ қаласында шикі және күйдірілген кірпіштен салынған бес кесенесінің қалдықтары зерттелді. Кесенелермен қатар кірпіш күйдіретін пештер ашылды. Мазараттардың бірінде 1321 жылы шығарылған күміс теңге табылды.
Бозоқ қаласында өмір Қазақ хандығы тұсында да жалғасуы мүмкін. Мұсылман салты бойынша жасалған жерлеулер табылды: қайтыс болғандар - лахатта, басын батысқа, бетін оңтүстікке қаратып, киімсіз жерленген. Ең кеш жерлеулер XVII - ХVIII ғасырларға жатқызылады. Оңтүстік шетте археологиялық ескерткіштерде ХVIII - ХIХ ғасырлық қазақ қыстауларының орындары орналасқан. Уақыты Кузнецк фарфорының қиықтары бойынша белгіленген.
Бозоқ қаласы оның көне тарихының дәлелі ретінде Қазақстан астанасы үшін бірегей мәнге ие. Мыңдаған жыл бұрын қазіргі заманғы Астана орнында әскери орданың болуы геостратегиялық фактормен негізделеді - Далалық Жібек қолының керуен бағдарларын бақылау мүмкіндігі беріледі. Бозоқ қаласы оның аумағында кесенелердің жинақталуына қарай Нұра - Есіл өңірінің орта ғасырлық халқы үшін рухани Мекке болуы да мүмкін.